ΝΥΧΤΩΣΕ ΧΩΡΙΣ ΦΕΓΓΑΡΙ
γράφει ο Νίκος Δημαράκης

Η μαύρη σιλουέτα της φυλακης,τον στοιχειωσε,τον ανατρίχιασε.. ‘Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι νύχτωσε και στο Γεντί,κι όμως ένα παλικάρι δεν μπορεί να κοιμηθει.
Πόρτα ανοίγει πόρτα κλείνει μα διπλό είναι το κλειδί,τι έχει κάνει και το 'ρίξαν το παιδί στη φυλακή’….Το ‘νύχτωσε και στο Γεντί’ έγινε ‘το σκοτάδι είναι βαθυ’,το ‘μα διπλό είναι το κλειδί,τι έχει κάνει και το 'ρίξαν το παιδί στη φυλακή’,εγινε ‘με βαρύ αναστεναγμο,ας μπορούσα να μαντέψω της καρδιάς του τον καημο’,και γενικά η γελοία λογοκρισία αλλοίωσε ένα από τα ιστορικοτερα λαϊκά τραγούδια μας.
Λιγα καταφερε όμως,καθως.......
........ τα λαικα τραγουδια εκτος από ερωτα,μερακι και χαρα,επισης και κατά μεγάλο μέρος διδάσκουν ιστορια,αναφερουν γεγονότα και κρατούν άσβεστες τις μνήμες από δεκάδες δύσκολες περιόδους που πέρασε τούτος ο τόπος…
Ο νεαρός θα μεγαλωσει,θα γράψει ακόμα περίπου 700 τραγουδια,από Καρδάρας γίνεται Καλδαρας και σημειώνει μια αξεπέραστη καριερα,μια μοναδική πορεία..

Ο Καλδαρας γρήγορα ξεχωρίζει στο σινάφι του.Συνεργαζεται με τον Μπιθικωτση ,την Πανου,την Λυδια,την Μοσχολιου,τον Παριο,την Αλεξιου,τον Διονυσίου και πολλούς ακομα.Ενας ‘επαγγελματίας’ συνθετης,γραφει μανιωδώς μεγάλες επιτυχίες σαν να τρέχει σ’έναν σκληρό μαραθώνιο με λαχτάρα για τον τελευταίο γύρο…Και τι δεν έγραψε : «Εβίβα ρεμπέτες»,«Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι», «Σ’ ένα βράχο φαγωμένο», «Συ μου χάραξες πορεία», «Θα βρω μουρμούρη μπαγλαμά», «Άμα θες να κλάψεις κλάψε», «Στ’ Αποστόλη το κουτούκι», «Ρίξε στο γυαλί φαρμάκι»,«Γυάλινος κόσμος»,.Ο Καλδαρας οργιάζει στην σύνθεση και η δεκαετία του ’60 και ’70 είναι η εποχή που καθιερωνεται.Απο τους λίγους λαϊκούς σύνθετες που διέπρεψε και στο έντεχνο: «Η φαντασία σου τα φταίει», «Όνειρο απατηλό», « Γιε μου», «Πήρα απ’ τη νιότη χρώματα», «Ένα αστέρι πέφτει πέφτει»,«Δεν ξέρω πόσο σ’αγαπω» κ.τ.λ.
Ο Καλδαρας όπως και ο Χιωτης,εστρεψαν το βλέμμα τους και εκτός Ελλαδας.Ο Χιώτης προς Δύση και ο Καλδαρας στην Ανατολη.Αυτος ήταν και ο λόγος που κατακριθηκε.Ο Τσιτσανης και ο Παπαιωαννου παρέμειναν πιστοί στο καθαρό ρεμπέτικο και εναντιώθηκαν στον Καλδαρα.Ειναι η εποχή των εκατερωθεν βαριων χαρακτηρισμων και της βίαιης εισχώρησης των ινδικών μελωδιων,μιας υποκουλτούρας που έπληττε το τραγουδι,αφου το μόνο που γίνεται είναι απλή μετάφραση ινδικών τραγουδιών με το ‘κιλο’.Σ’αυτό ο Καλδαρας παραδόθηκε άνευ ορων,και γιαυτο κατηγορηθηκε.Οι ταινίες και τα εφήμερα αυτά σουξέ λανσάρονται με μανία και οδηγούν,(για λίγο),στον ευτελισμό του λαϊκού τραγουδιού….
