eikonoskopionews.blogspot.com

''H EIKONA EINAI TO ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΜΑΤΙ ΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟΥ AΝΘΡΩΠΟΥ''


E-MAIL:eikonoskopionews@gmail.com



Τρίτη 28 Απριλίου 2020

Ιού ένεκεν

Γράφει ο Βασίλης Γκάτσος

Περιφέρεια Πελοποννήσου - Περιφέρεια Κρήτης

Τις βλέπουμε στον χάρτη:

Η Κρήτη:
1). Έως το 2015 αποκτά πλήρη σύνδεση με το ηλεκτρικό δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας.  Αποκτά σίγουρο και σταθερό ρεύμα, δυνατότητα να φέρνει το ρεύμα από τα φωτοβολταϊκά και τα αιολικά πάρκα της στην ηπειρωτική Ελλάδα, δυνατότητα ανάπτυξης βιομηχανίας.
2). Έχει ένα μεγάλο αεροδρόμιο στα Χάνια και ένα στο Ηράκλειο και σε λίγα χρόνια θα έχει έτοιμο το νέο τεράστιο αεροδρόμιο Ηρακλείου.
3). Από αδιαφορία των εκάστοτε Κυβερνήσεων έχει τους χειρότερους δρόμους της χώρας και στερείται εθνικού δικτύου. Αλλά, έστω και αργά, έχει προγραμματιστεί (άγνωστο πότε θα είναι έτοιμος) ο κεντρικός εθνικός άξονας του νησιού. Επειδή το νησί είναι μακρόστενο, όλα τα μέρη του νησιού θα απέχουν το πολύ μισή ώρα από την εθνική οδό.
4). Έχει νερά, αλλά χρειάζεται περισσότερα φράγματα.
5). Σήμερα έχει αξιόλογη γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή.
6).  Μερίδιο στον ξένο τουρισμό 16.5%.
7). Έκταση 8300 τ.χιλ., Πληθυσμό 650000 κατοίκους.
8). Σε όλους τους τομείς, ιδιαίτερα στον Πρωτογενή, αλλά και στον τουρισμό παρουσιάζει συνεργατικό και καινοτόμο πνεύμα.
9) Πολιτισμικός πλούτος: Το τοπίο, η φιλόξενη διάθεση των κατοίκων, η πόλη των Χανίων, Κνωσός, Φαιστός, ενετικά κάστρα Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου, ιστορικά μοναστήρια. Φυσικά και τα Πανεπιστήμια και Πολυτεχνεία της.

Η Περιφέρεια Πελοποννήσου:
1). Έχει κεντρικό δίκτυο ρεύματος (γίνονται και έργα βελτίωσης) και ασφάλεια ρεύματος στο οποίο συνδέει τα φωτοβολταϊκά της και τα αιολικά πάρκα. Κάποτε άρχισε να έχει και βιομηχανία, αλλά όχι πια.
2). Έχει ένα μικρό αεροδρόμιο στη Καλαμάτα.
3). Έχει εθνικό δίκτυο, αλλά δεν έχει καλούς δρόμους προς τα άκρα της, προς Ερμιονίδα, Επίδαυρο, Λεωνίδιο,  Μονεμβασιά, Νεάπολη, Μάνη. Από Εθνικό δίκτυο της Περιφέρειάς μας για να πας Ερμιόνιδα θέλεις 2 ώρες, περισσότερες για Μονεμβασιά και Νεάπολη, μιάμιση ώρα για Λεωνίδιο και Κάτω Μάνη. Ακόμη και το Ναύπλιο, αν και απέχει 30 χιλιόμετρα από το εθνικό δίκτυο (Στέρνα), θέλεις τρία τέταρτα για να φτάσεις. Εξυπηρετεί η εθνική μας οδός το οροπέδιο της Τρίπολης, τους Κάμπους Καλαμάτας και Σπάρτης, όχι όμως τα ανατολικά και νότια παράλια μέρη της Περιφέρειάς μας που είναι η ελπίδα του τουρισμού μας.
4). Έχει μεγάλη έλλειψη νερού. Ο Ανάβαλος τροφοδοτεί μόνο ένα μέρος των κάμπων της Αργολίδας. Χρειάζεται άμεσα μεγάλο πρόγραμμα φραγμάτων και μεγάλα δίκτυα διανομής νερού.
5). Παρόλο που έχει πολύ περισσότερους κάμπους και βοσκοτόπια από την Κρήτη, δεν έχει ανάλογη των κάμπων της αγροτική παραγωγή.
6). Μερίδιο στο ξένο τουρισμό ασήμαντο, ζήτημα να πλησιάζει το 2%. Έχει όμως το πλεονέκτημα να βρίσκεται κοντά στην Πρωτεύουσα και έχει πολλαπλάσιο εσωτερικό τουρισμό σε σχέση με την Κρήτη.
7). Έκταση διπλάσια από την Κρήτη, με πολύ περισσότερη εύφορη γη, αλλά κατοίκους όσους και η Κρήτη.
8). Δεν φημίζεται για το συνεργατικό και καινοτόμο πνεύμα της.
10). Πολιτισμικός πλούτος: Εξαιρετικό τοπίο, εξαιρετικά μνημεία όλων των εποχών, μοναστήρια, κάστρα. Πολύ πιο ευνοημένη από την Κρήτη.

Πορεία Κρήτης: Στα επόμενα 10 χρόνια θα έχει μεγάλη άνοδο σε όλους τους τομείς και συνακόλουθη μεγάλη αύξηση πληθυσμού. Αν στραφεί και στις νέες τεχνολογίες, την έρευνα και τη μοντέρνα βιομηχανία ελαφράς όχλησης, σίγουρα θα αυξήσει τον πληθυσμό της. Τα έργα αυτά έρχονται να ταυτίσουν την πολιτική και χωρική διαίρεση που την λέμε Περιφέρεια Κρήτης, με το νησί Κρήτη και του Κρητικούς.

Πορεία Περιφέρειας Πελοποννήσου: Στα επόμενα χρόνια, έτσι που σκέπτεται και ενεργεί στο σύνολό της, στασιμότητα με πιθανή κάμψη. Οι νέοι, ιδιαίτερα οι μορφωμένοι θα διαρρέουν, όπως πάντα προς την Πρωτεύουσα που είναι δίπλα τους και προς τα ξένα. Ο τουρισμός της στάσιμος. Ο Πρωτογενής τομέας επίσης στάσιμος.
Και όμως είμαστε με διπλάσια έκταση από την Κρήτη, έχουμε 5πλάσιους κάμπους, δίπλα στην Πρωτεύουσα, χωρίς το μεγάλο εμπόδιο της θάλασσας.

Στη Κρήτη βλέπουμε μια δυναμική δρομολογημένη πορεία που μέσα σε 10 χρόνια θα την αλλάξει θεαματικά, και στην Περιφέρειά μας δεν διαφαίνεται τίποτα εκτός  από αοριστολογίες περί Αναβάλου και Εργοστασίου σκουπιδιών. Δυστυχώς.

Χωρίς δίκτυα που ενώνουν (δρόμοι, φράγματα - δίκτυα νερού, μεγάλοι συνεταιρισμοί, μεγάλο Πανεπιστήμιο ή Πολυτεχνείο, αεροδρόμιο, κ.λ.π.) ο Πελοποννήσιος θα αισθάνεται την Περιφέρειά του ξένο σώμα, και τον χώρο του, 4 κάμπους και 1 οροπέδιο,  χωριστούς και μονωμένους, με 5 επαρχιακές αγροτικές πόλεις. Δηλαδή 5 Νομαρχίες, όπως είμαστε παλιά.

Όσο για την επαρχία μας, χωρίς νερό άρδευσης και πόσιμο, χωρίς δρόμο που να  μας πηγαίνει στον κεντρικό άξονα Αθήνας - Τρίπολης σε μία ώρα, χωρίς μεγάλους συνεταιρισμούς, χωρίς πολιτική για τη θάλασσα, το παιχνίδι είναι χαμένο από τα αποδυτήρια. Δεν είναι δυνατόν να έρχεται πάλι στην επιφάνεια το έργο υποθαλάσσιας σύνδεσης της Σαλαμίνας (350 εκατομμύρια από Περιφέρεια Αττικής, ενώ ήδη έχει δοθεί νερό ΕΥΔΑΠ στη Σαλαμίνα και σε λίγο θα τρέχει στις βρύσες στην Αίγινα) για εξυπηρέτηση κυρίως των εξοχικών της (η Σαλαμίνα έχει 40000 κατοίκους σύμφωνα με την απογραφή, οι περισσότεροι δουλεύουν φυσικά στην Αθήνα, αγροτική παραγωγή ελάχιστη, αλλά το καλοκαίρι ο πληθυσμός της γίνεται 280000)  και η Περιφέρειά μας να μας έχει ως το "τελευταίο και ξεχασμένο άκρο" της Πελοποννήσου.

Βασίλης Γκάτσος