eikonoskopionews.blogspot.com

''H EIKONA EINAI TO ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΜΑΤΙ ΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟΥ AΝΘΡΩΠΟΥ''


E-MAIL:eikonoskopionews@gmail.com



Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

Γ.ΜΑΝΙΑΤΗΣ: ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΩΝ

<<αποκλειστική φωτο  eikonoskopionews απο την σημερινή συνέντευξη τύπου του Γιάννη Μανιάτη για την ανακούφιση των δανειοληπτών >>
Πρόταση Νόμου του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για την ανακούφιση του συνόλου των Ελλήνων δανειοληπτών παρουσίασε σήμερα στη Bουλή ο Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΠΑ.ΣΟ.Κ.  καθ. Γιάννης Μανιάτης και ο Εισηγητής του Υπουργείου Ανάπτυξης κ. Θάνος Μωραϊτης.  Επισυνάπτεται η Πρόταση Νόμου, καθώς και σχετικό ενημερωτικό σημείωμα.

Το αναλυτικό κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

ΠΑ.ΣΟ Κ.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ


ΤΡΙΤΗ 20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2012

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Ευχαριστούμε για την παρουσία σας. Σας καλέσαμε εδώ για να σας παρουσιάσουμε το τελικό αποτέλεσμα μιας συλλογικής δουλειάς της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ, μιας δουλειάς που έχει ξεκινήσει εδώ και δύο περίπου μήνες και ολοκληρώθηκε την προηγούμενη Παρασκευή.

Πρόκειται για την Πρόταση Νόμου την οποία καταθέσαμε και η οποία αναφέρεται σε μέτρα για την προστασία των Ελλήνων δανειοληπτών. Θέλω να σημειώσω ότι στη διαμόρφωση του τελικού κειμένου της πρότασης – νόμου, συνέβαλλαν ιδιαίτερα οι συνάδελφοι: Θάνος Μωραΐτης, Φίλιππος Σαχινίδης, Κώστας Τριαντάφυλλος, Βασίλης Κεγκέρογλου, αλλά και άλλοι συνάδελφοι ενώ αποφασιστική ήταν η συμβολή της Γραμματείας παρακολούθησης του κυβερνητικού έργου από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ.

Η δεύτερη παρατήρηση είναι ότι η συγκεκριμένη Πρόταση Νόμου που καταθέτουμε, σχετίζεται με το σύνολο των δανειοληπτών. Δεν αφορά δηλαδή μόνο τα νοικοκυριά, αλλά επίσης αφορά και όσους ασκούν βιοποριστικό επάγγελμα και επίσης αφορά το σύνολο των δανείων (δάνεια πρώτης κατοικίας, επισκευαστικά, καταναλωτικά, πιστωτικές κάρτες και ούτω καθ’ εξής).

Η επόμενη παρατήρηση σχετίζεται με το ίδιο το περιεχόμενο και την ωριμότητα του κειμένου και στο σημείο αυτό θέλω να είμαι απόλυτα σαφής: εμείς την προηγούμενη Παρασκευή δεν καταθέσαμε ούτε δέσμη προτάσεων ούτε δέσμη κατευθύνσεων, ούτε κάποιες σκέψεις. Καταθέσαμε μια ολοκληρωμένη και πλήρη Πρόταση Νόμου, με άρθρα και με αιτιολογική έκθεση.

Χαιρόμαστε, γιατί και η Κυβέρνηση κινήθηκε χτες από ό,τι μάθαμε σε μια ίδια ανάλογη θετική κατεύθυνση και περιμένουμε ότι η δική  μας Πρόταση Νόμου θα αποτελέσει τη βάση έτσι ώστε και η Κυβέρνηση αλλά και τα υπόλοιπα Κόμματα, να συμβάλλουν θετικά και δημιουργικά.

Θέλω να είναι απόλυτα σαφές επίσης ότι οι σκέψεις οι οποίες κατατίθενται και οι δράσεις οι οποίες προτείνονται, είναι σκέψεις και δράσεις οι οποίες έχουν μια συνέχεια. Στηρίζονται κατ' αρχήν στο γεγονός ότι πριν αρκετούς μήνες υπήρξε σχετική ρύθμιση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για τους δανειολήπτες κατοικίας δημοσίους  υπαλλήλους, που στηρίχθηκε στη βασική αρχή ότι δεν μπορεί ένας δανειολήπτης να πληρώνει πάνω από το 30% του εισοδήματός του ατομικού ή οικογενειακού, για δάνεια. Αυτή τη γενική λογική, τη βασική φιλοσοφία, θέλουμε να επεκτείνουμε στο σύνολο των τραπεζικών Ιδρυμάτων της χώρας.

Και βεβαίως η πρότασή μας στηρίζεται στην αρχή της δυνατότητας επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής των δανείων και ασφαλώς στο ότι θα αποτελούσε απαράδεκτη διαδικασία να υπάρξουν  σήμερα πλειστηριασμοί πρώτης κατοικίας και γι' αυτό προτείνουμε την επέκταση μέχρι 31/12/2014, δηλαδή για δύο ακόμη χρόνια, της απαγόρευσης πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας.

Η πρόταση την οποία καταθέτουμε έχει ένα βασικό χαρακτηριστικό: Είναι μια απόλυτα υπεύθυνη και ρεαλιστική πρόταση η οποία μπορεί να τύχει άμεσης εφαρμογής. Είναι μια πρόταση η οποία δεν βάζει σε κανένα κίνδυνο την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών Τραπεζών, δεν βάζει σε κανέναν απολύτως κίνδυνο τις τραπεζικές καταθέσεις των Ελλήνων καταθετών, αντίθετα δίνει τη δυνατότητα να υπάρξει ρευστότητα στην αγορά και συμβάλλει αποφασιστικά στη δημιουργία ενός θετικού κλίματος στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας.

Τέλος να σημειώσω ότι η διαδικασία την οποία ακολουθήσαμε με τη συγκεκριμένη Πρόταση Νόμου, είναι η δεύτερη ανάλογη διαδικασία.  Να υπενθυμίσω ότι με ανάλογο τρόπο κινηθήκαμε όταν καταθέσαμε στο Υπουργείο Εργασίας την Πρόταση Νόμου για τη δημιουργία του Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γενεών από τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες όπου η απάντηση και του αρμόδιου Υπουργού ήταν απόλυτα θετική και αναμένουμε το επόμενο χρονικό διάστημα ο Υπουργός Εργασίας να αναλάβει πρωτοβουλίες προκειμένου και αυτή η πρόταση νόμου που είχαμε καταθέσει, να γίνει νομοθέτημα της ελληνικής πολιτείας.

Στηριζόμαστε λοιπόν στην πρόταση που καταθέσαμε για τα μέτρα ανακούφισης των δανειοληπτών, στη στενή και εποικοδομητική συνεργασία με τους άλλους δυο κυβερνητικούς εταίρους, τη ΔΗΜΑΡ και τη Νέα Δημοκρατία και βεβαίως την ίδια την Κυβέρνηση.

Θεωρούμε απολύτως προφανές ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρχει μια εκτεταμένη διαβούλευση τόσο εντός του  Κοινοβουλίου όσο και με τους κοινωνικούς εταίρους, προκειμένου η πρόταση αυτή, βελτιωμένη από τις θετικές παρεμβάσεις όλων των άλλων κοινωνικών και πολιτικών εταίρων, να λάβει τελική μορφή και να γίνει νόμος του ελληνικού κράτους.

Να δώσω τώρα τον λόγο στον Θάνο Μωραΐτη ο οποίος θα  μιλήσει για τα επιμέρους άρθρα.

Θ. ΜΩΡΑΪΤΗΣ: Γιάννη σε ευχαριστώ. Να σας ευχαριστήσω κι εγώ από την πλευρά μου ξεκινώ λέγοντας ότι με την Πρόταση Νόμου, την οποία καταθέσαμε την Παρασκευή επιχειρούμε να αντιμετωπίσουμε μια κοινωνική και οικονομική βόμβα. Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχουμε στα χέρια μας και βεβαίως έχετε δει κι εσείς το πρόβλημα των επισφαλών δανείων κυρίως σε στεγαστικά και καταναλωτικά, έχει τριπλασιαστεί το τελευταίο χρονικό διάστημα και πιστεύω ότι ήρθε η ώρα που πρέπει να μιλήσουμε ξεκάθαρα όλοι μας, και τα πολιτικά Κόμματα γιατί φτάσαμε σε αυτό το σημείο.

Το πρόβλημα των υπερχρεωμένων νοικοκυριών αποτελεί μια εκρηκτική κατάσταση για την οποία βεβαίως ευθύνεται η ύφεση, ευθύνεται σε ένα πάρα πολύ μεγάλο βαθμό η μείωση των εισοδημάτων, αλλά αυτό το οποίο πρέπει να πούμε είναι ότι ευθύνεται και το τραπεζικό σύστημα με τις πρακτικές τις οποίες εφάρμοσε τα τελευταία 10 χρόνια στη χώρα μας.

Ο υπερδανεισμός πράγματι έχει ακουστεί από  πολλούς, θα το επαναλάβω κι εγώ, ήταν μια φούσκα. Έχουν μεγάλη ευθύνη αυτοί οι οποίοι δανείστηκαν, αλλά έχουν επίσης μια πάρα πολύ μεγάλη ευθύνη αυτοί, οι οποίοι δάνεισαν καταστρατηγώντας κανόνες και με πρακτικές πώλησης δυστυχώς που θύμιζαν σε πάρα πολλές περιπτώσεις σούπερ μάρκετ.

Μια θλιβερή κατάσταση που τη ζήσαμε και πιστεύω ήρθε η ώρα την οποία πρέπει να αλλάξουμε.

Θέλω να προσθέσω και να πω ότι το ΠΑΣΟΚ δεν προσγειώθηκε ξαφνικά σε αυτό το μεγάλο θέμα των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και συνολικά των δανειοληπτών. Ήταν το ΠΑΣΟΚ το οποίο νομοθέτησε το Νόμο 3869/2010 ανοίξαμε το δρόμο με ένα νομοσχέδιο το οποίο έφερε αποτελέσματα όχι αυτά που ίσως θα θέλαμε. Ήταν το ΠΑΣΟΚ το οποίο προχώρησε στο πάγωμα των πλειστηριασμών το ανέφερε και ο κ. Μανιάτης πριν, ήμασταν εμείς που θεσπίσαμε το πλαίσιο για τη ρύθμιση των δανείων των δημοσίων υπαλλήλων μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.

Ήμασταν εμείς που ενθαρρύναμε την άτυπη διαδικασία ρύθμισης μεταξύ οφειλετών και Τραπεζών, όπου είναι χιλιάδες οι περιπτώσεις που έχουν προχωρήσει σε αυτές τις ρυθμίσεις και βεβαίως τον Απρίλιο του 2012 είχαμε στα χέρια μας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με το οποίο ερχόμασταν τότε ως Κυβέρνηση να ρυθμίσουμε πολλά προβλήματα του προηγούμενου νόμου, ήταν το σχέδιο του Γιώργου Κουτρουμάνη, το οποίο θέλω να πω και να τονίσω ότι ο βασικός πυρήνας αυτού του σχεδίου που παρουσιάζουμε σήμερα, είναι το σχέδιο αυτό.

Παράλληλα θέλω να προσθέσω και να πω ότι η Πρόταση Νόμου αυτή ήταν μια αναγγελία ήδη του Προέδρου μας του Βαγγέλη Βενιζέλου ο οποίος από τα τέλη Αυγούστου είχε μιλήσει για το σχέδιο νόμου αυτό και βεβαίως να θυμίσω σε όλους εσάς ότι ήταν και μια προεκλογική δέσμευση δική μας.

Θέλω να προσθέσω σε αυτά που είπε ο Γιάννης Μανιάτης ότι πρόκειται για μια ολοκληρωμένη Πρόταση Νόμου, με την οποία επιχειρούμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα των δανειοληπτών συνολικά χωρίς επικοινωνιακά τερτίπια ή επικοινωνιακά πυροτεχνήματα.

Η πρότασή μας κατατέθηκε την Παρασκευή είναι ολοκληρωμένη, καλούμε τις άλλες πολιτικές δυνάμεις που μαζί συγκροτούμε αυτή την τρικομματική Κυβέρνηση να καθίσουμε στο τραπέζι και να δούμε πως καλύτερα θα έχουμε ένα αποτέλεσμα ώστε να φέρουμε μια λύση άμεσα στη Βουλή.

Προχωρώ στα άρθρα. Ο Γιάννης Μανιάτης τα ανέφερε επιγραμματικά εγώ θα προχωρήσω σε μια λίγο περισσότερη ανάλυση.

Με το άρθρο 1 γενικεύεται η ρύθμιση του 30% πιστεύω ότι είναι μια ρύθμιση που την καταλαβαίνετε όλοι γιατί αφορούσε και τους δημοσίους υπαλλήλους του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Εδώ θέλω να προσθέσω ότι προβλέπονται ιδιαίτερα απλές διαδικασίες για την αίτηση ρύθμισης.

Θα σας φέρω ένα παράδειγμα για να σας βάλω λίγο στο θέμα, ότι σε περίπτωση παρέλευσης της προθεσμίας του ενός μηνός για τη ρύθμιση της δόσης ο δανειολήπτης πλέον καταβάλλει αυτοβούλως το 30% του εισοδήματός του.

Επίσης πάρα πολύ σημαντικό είναι ότι σε αυτό το πλαίσιο και σε αυτό το σχέδιο νόμου στις προτεινόμενες ρυθμίσεις μπαίνουν και οι εγγυητές των οφειλών, που ήταν κάτι το οποίο δεν το έλυνε ο προηγούμενος νόμος ο δικός μας ο 3869.

Με το άρθρο 2 υπήρχαν τα θέματα της επιμήκυνσης, για την οποία όμως υπάρχουν κόκκινες γραμμές οι οποίες θα πρέπει να προστατεύσουν τον δανειολήπτη. Εδώ ο στόχος είναι η διευκόλυνση κι όχι να δημιουργήσουμε σε καμία περίπτωση μια νέα γενιά νέων δυσβάσταχτων δανείων.

Έγινε μια πάρα πολύ μεγάλη κουβέντα, όλο το προηγούμενο διάστημα, ποιος θα αναλάβει αυτό το μεγάλο κόστος της επιμήκυνσης. Στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση και αυτό το λύνουμε. Είναι το επιτόκιο της ΕΚΤ με μία προσαύξηση του 2%.

Στο άρθρο 3 θυμίζω δε τα υπερβολικά επαχθή επιτόκια που εφαρμόζουν τα πιστωτικά ιδρύματα για τα καταναλωτικά δάνεια, προβλέποντας ότι τα επιτόκια αυτά δεν μπορούν να υπερβαίνουν σε καμία περίπτωση το 9%.

Άρθρο 4. Εδώ έρχονται οι περισσότερες ρυθμίσεις και βελτιώσεις για τον 3869 κι εδώ ακριβώς ήταν ο πυρήνας του σχεδίου νόμου που κατέθεσε ο Γιώργος Κουτρουμάνης. Θα μπορούσα να αναφέρω πάρα πολλά πράγματα, αλλά δε θέλω να σας κουράσω, σας τα έχουμε μοιράσει πιστεύω τα σημεία αυτά.

Άρθρο 5, προβλέπεται το ακατάσχετο μέχρι του ποσού των 1.500 ευρώ για ατομικό τραπεζικό λογαριασμό και για 2.000 ευρώ για κοινό τραπεζικό λογαριασμό και με το άρθρο 6 παρατείνεται για δύο περαιτέρω έτη μέχρι και 31 Δεκεμβρίου του 2014 η απαγόρευση των πλειστηριασμών για την πρώτη κατοικία.

Προσπάθησα όσο πιο σύντομα μπορούσα να παρουσιάσω τους βασικούς άξονες τα βασικά σημεία των ρυθμίσεων της Πρότασης Νόμου, που καταθέτουμε. Πιστεύω ότι είναι μια ρεαλιστική και εφαρμόσιμη Πρόταση Νόμου, ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες δίνοντας άμεση ανάσα και ουσιαστικές λύσεις στους πολίτες.

Είναι μια Πρόταση Νόμου ρεαλιστική, η οποία δεν θέτει σε κίνδυνο την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, είναι μια Πρόταση Νόμου που πιστεύω ότι μπορεί άμεσα να προχωρήσει και να δώσει πάρα πολλές απαντήσεις αλλά και λύσεις κυρίως στους δανειολήπτες.

Σας ευχαριστώ.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Παρακαλώ υπάρχουν ερωτήσεις;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάποια πρόβλεψη στο νομοσχέδιο για κάποιους ανθρώπους οι οποίοι λόγω ύφεσης ή λόγω κατάστασης τέλος πάντων δεν μπορούν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους στις τράπεζες, έχουν μπει στον Τειρεσία και δεν μπορούν να δανειστούν, τι θα γίνει από δω και πέρα; Και αν έχετε κάποια πρώτη αντίδραση στο νομοσχέδιό σας από τα τραπεζικά ιδρύματα.

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Να πούμε για τον Τειρεσία ότι το ζήτημα του Τειρεσία έχει τεθεί πάρα πολλές φορές από τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλη Βενιζέλο, να σημειώσω επίσης ότι το ζήτημα αυτό μαζί ασφαλώς με το ζήτημα των απαραίτητων μέτρων για την ανακούφιση των δανειοληπτών περιέχονται και σε επιστολές που έχει ήδη αποστείλει στην Ένωση Ελληνικών Τραπεζών.

Επειδή όμως ακριβώς το ζήτημα του Τειρεσία είναι ένα ζήτημα που σχετίζεται με τη συνολική δομή του ελληνικού εμπορίου, εμείς έχουμε ασφαλώς καταθέσει τη διαφωνία μας με τις υπερβολές που υπάρχουν πλέον σήμερα στον Τειρεσία σε μια χώρα και σε ένα εμπόριο που βρίσκεται σε κρίση -γιατί ο Τειρεσίας γνωρίζετε ότι δημιουργήθηκε τις εποχές της ευμάρειας- προτιθέμεθα λοιπόν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να αναλάβουμε πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση που έχουμε ήδη πει και προεκλογικά αλλά και μετεκλογικά, προκειμένου να προσαρμοστεί και ο Τειρεσίας σε αυτό που είναι προφανές.

Και ποιο είναι το προφανές; Ότι δεν μπορεί να μπαίνει στη μαύρη λίστα κάποιος επειδή του έσκασε μία επιταγή των 2 χιλιάδων ευρώ. Αυτό λοιπόν το επόμενο χρονικό διάστημα και θα το συζητήσουμε αλλά και θα αναλάβουμε συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία.

Θ. ΜΩΡΑΪΤΗΣ: Να πω κάτι για την πρώτη αντίδραση των τραπεζικών ιδρυμάτων;

Θέλω να ξεκαθαρίσω σε αυτό, ότι πέραν όλων αυτών των βημάτων που παρουσίασα, που ως κόμμα εμείς έχουμε πράξει το τελευταίο εξάμηνο, θέλω να θυμίσω σε όλους ότι τέλη Αυγούστου ήταν ο Πρόεδρός μας ο Βαγγέλης Βενιζέλος αυτός που μια συγκεκριμένη δέσμη προτάσεων κατέθεσε στην Ένωση Ελληνικών Τραπεζών.

Δηλαδή ο πυρήνας αυτής της Πρότασης Νόμου που σήμερα σας παρουσιάζουμε κατατέθηκε τότε και βεβαίως δεν ήταν η πρώτη ή η τελευταία φορά που μιλήσαμε μαζί τους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, εχθές ακούσαμε κι από την Κυβέρνηση μία πρόταση κι εσείς καταθέτετε ένα σχέδιο τώρα. Επειδή είσαστε κι εσείς μέσα στην Κυβέρνηση, τι γίνεται πρακτικά με αυτό το πράγμα; Δηλαδή θα είναι συμπληρωματικό, θέλετε να ψηφιστεί ξεχωριστά;

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Είναι πολύ απλό, αυτή τη στιγμή έχει κατατεθεί επίσημα στη Βουλή Πρόταση Νόμου με εισηγητική έκθεση και συγκεκριμένα άρθρα.

Είναι βέβαιο ότι και οι τρεις κυβερνητικοί εταίροι, αλλά και ο τραπεζικός τομέας και πολύ περισσότερο η κοινωνία μέσα από τους θεσμοθετημένους της φορείς, έχει πια ένα κείμενο εργασίας πάνω στο οποίο θετικά μπορούμε όλοι να δουλέψουμε.

Εμείς επαναλαμβάνω καταθέτουμε μία πρόταση, για την οποία θα θέλαμε πάρα πολύ να ακούσουμε θετικές προσεγγίσεις. Μάλιστα το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, τις επόμενες μέρες δηλαδή, θα συζητήσουμε και με τη ΔΗΜΑΡ θεσμικά και με τον αρμόδιο Υπουργό, προκειμένου να δούμε πως μπορούμε να εμπλουτίσουμε τα συγκεκριμένα άρθρα στην κατεύθυνση που είμαστε βέβαιοι ότι κινείται θετικά και το αρμόδιο Υπουργείο και η Δημοκρατική Αριστερά.

Είναι καλοδεχούμενες και θα χαιρόμασταν πάρα πολύ οι παρατηρήσεις όλων των πολιτικών δυνάμεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου, φτάνει όλες οι προτάσεις να έχουν το στοιχειώδες και αυτονόητο στοιχείο του ρεαλισμού και της βασιμότητας στις συνθήκες που επικρατούν τώρα στην ελληνική αγορά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω αν θεωρείτε φάουλ από την πλευρά της Κυβέρνησης το γεγονός ότι εσείς καταθέσατε την Παρασκευή την πρόταση νόμου και εχθές είχαμε άλλη από τη δική της πλευρά.

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Δεν υπάρχει κανένα σχόλιο γι΄ αυτή την ερώτηση, εμείς κάνουμε τη δουλειά μας όπως πρέπει να την κάνουμε, πάντα στο πλαίσιο της γενικότερης δημιουργικής κυβερνητικής συνεργασίας των τριών κομμάτων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή άκουσα χτες τη διαρροή που έχει κάνει το Υπουργείο για ρυθμίσεις στους δανειολήπτες η αίσθησή μου αλλά και των περισσότερων πολιτών είναι ότι είναι πολύ περιοριστική ως προς τα εισοδήματα και το οικογενειακό εισόδημα. Αυτό αφορά και τη δική σας πρόταση; Διότι οι 25 χιλιάδες εισόδημα οικογενειακό, που σημαίνει ότι μπορεί να εργάζονται και οι δύο, σημαίνει μηνιαίος μισθός μεικτά 800-900 ευρώ. Θα είναι και η δική σας πρόταση τόσο περιοριστική;

Θ. ΜΩΡΑΪΤΗΣ: Η πρότασή μας δεν είναι καθόλου περιοριστική κι εμείς δε βάζουμε το όριο. Το όριο αυτό, ακούσαμε χθες, να το βάζει ο Υπουργός σε μια ανακοίνωση την οποία έβγαλε και μιλάει για το όριο νομίζω των 25 χιλιάδων.

Το έχουμε πολύ πιο ανοιχτό κι αυτό το οποίο θέλω να κρατήσετε από μας είναι ότι φεύγουμε πλέον από τα στεγαστικά τα επισκευαστικά και τα καταναλωτικά και προχωράμε σε μια κατηγορία, αυτό ζητάμε αυτό παλεύουμε κι αυτό θέλουμε να περάσουμε με την Πρόταση Νόμου, των ανθρώπων του εμπορίου και των επιχειρήσεων, που είναι αυτοί τους οποίους αυτή η κρίση τους έχει γονατίσει στην κυριολεξία.

Γι΄ αυτό επαναλαμβάνω και πάλι ότι είναι μια ολοκληρωμένη Πρόταση Νόμου, η οποία έρχεται να απαντήσει στα αδιέξοδα τα οποία κυρίως αυτοί οι άνθρωποι της αγοράς βιώνουν αυτή τη στιγμή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην ερώτηση του συναδέλφου για το ποια είναι η αντίδραση των Τραπεζών, είπατε ότι είχε καταθέσει αυτές τις προτάσεις ο κ. Βενιζέλος τον Αύγουστο στην Ένωση Ελληνικών Τραπεζών. Απλά δεν αντιλήφθηκα, η αντίδραση ποια ήταν. Τι απάντησαν σε αυτές τις προτάσεις που σήμερα είναι στον πυρήνα αυτής της πρότασης – νόμου που κάνετε; Ποια είναι η θέση των Τραπεζών δηλαδή.

Θ. ΜΩΡΑΪΤΗΣ: Στην αρχική μου τοποθέτηση νομίζω ήμουν ξεκάθαρος και μίλησα για την ευθύνη την οποία έχουν οι Τράπεζες σε όλη αυτή την ιστορία που έχει δημιουργηθεί με τους δανειολήπτες στη χώρα μας.

Είναι ξεκάθαρο ότι εμείς ως Κόμμα πήγαμε με μια συγκεκριμένη δέσμη προτάσεων μέσω του Προέδρου μας. Την καταθέσαμε, και θέλω να ξέρετε κι εσείς και εδώ είναι ευθύνη των τριών Κομμάτων που αποτελούν αυτή την τρικομματική Κυβέρνηση, είναι στο πως θα προχωρήσει η διαπραγμάτευση και πως από κοινού Κυβέρνηση – Τράπεζες και κοινωνία θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε αυτή την λύση, την οποία επιβάλλεται σήμερα ώστε να μπορέσουμε να έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό έγινε κατανοητό. Απλά αν έχετε κάποια αντίδραση από την πλευρά τους, εννοώ θετική ή αρνητική.

Θ. ΜΩΡΑΪΤΗΣ: Δεν υπήρχε κάποια θετική ή αρνητική αντίδραση από την πλευρά τους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχουν τοποθετηθεί δηλαδή.

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Μην ξεχνάτε ότι με βάση την κοινοβουλευτική διαδικασία από τη στιγμή που κατατίθεται η Πρόταση Νόμου, θα υπάρξουν προσκλήσεις και των Τραπεζών και των θεσμικών εκπρόσωπων της κοινωνίας, οι οποίοι θα καταθέσουν τις προτάσεις τους, στο πλαίσιο της σχετικής συζήτησης που θα γίνει στη Βουλή.

Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι ότι το πλαίσιο, οι στρατηγικοί άξονες της συγκεκριμένης παρέμβασης, έχουν επίσημα τεθεί από τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλη Βενιζέλο στην επιστολή του προς την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών. Τώρα είναι πια η πολύ συγκεκριμένη εξειδίκευση επιμέρους μέτρων. Επί αυτών θα δούμε πως ακριβώς θα γίνει ο διάλογος, εντός και εκτός Βουλής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δυο ερωτήσεις. Μια για τον κ. Μωραΐτη και μία για σας. Κύριε Μωραΐτη είπατε ότι υπάρχουν ευθύνες για τις πρακτικές που ακολουθούσε το τραπεζικό σύστημα και ευθύνες και των καταναλωτών, αν θέλετε. Κυβερνητικές ευθύνες δεν υπήρχαν; Δηλαδή αυτό το διάστημα δεν υπήρχε Κυβέρνηση; Γιατί τώρα βλέπω εκ των υστέρων ότι οι πολιτικοί έρχονται να διορθώσουν μία αγκύλωση που δημιουργήθηκε.

Ένα είναι αυτό και ένα δεύτερο θα ήθελα να ρωτήσω τον κ. Μανιάτη για να ικανοποιήσω και τον Ιορδάνη. Επιβεβαιώνετε ότι ήρθαν στο γραφείο σας χτες επενδυτές που ενδιαφέρονται για εξόρυξη υδρογονανθράκων;

Θ. ΜΩΡΑΪΤΗΣ: Όσον αφορά την ευθύνη των Κυβερνήσεων. Κοιτάξτε, σε καμία περίπτωση το πολιτικό σύστημα δεν μπορεί να κρυφτεί πλέον πίσω από το δάχτυλό του. Δεν μπορούμε να μιλάμε για την ευθύνη αυτών που δανείστηκαν ή αυτών που δάνεισαν και να μην μιλούμε για την ευθύνη των Κυβερνήσεων. Βεβαίως υπάρχει ευθύνη των Κυβερνήσεων και γι' αυτό πιστεύω ότι υπάρχει αυτή η Πρόταση Νόμου, το οποίο έρχεται να ρυθμίσει μια σειρά από τα κακώς κείμενα τα οποία είχαμε μέχρι σήμερα.

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Πράγματι χτες μας επισκέφθηκαν στα γραφεία μας στη Βουλή, εκπρόσωποι, ο Διευθύνων Σύμβουλος μιας μεγάλης εταιρείας εξόρυξης και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων που ενδιαφέρεται σε στρατηγική συνεργασία με ελληνική εταιρεία να προχωρήσουν σε έρευνες στο χώρο της βόρειας Ελλάδας, την ευρύτερη περιοχή του κόλπου της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής και στη θάλασσα και στην στεριά.

Η συγκεκριμένη εταιρεία μάλιστα είναι αυτή που το Δεκέμβριο του 2010 ανακάλυψε το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου των τελευταίων δεκαετιών σε παγκόσμιο επίπεδο, το περίφημο κοίτασμα Λεβιάθαν, που έχει πάνω από 17 τρις κυβικά πόδια. Άρα είναι μια πρόταση θετική, οι εκπρόσωποι των εταιρειών θα συζητήσουν ασφαλώς και με τις πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και του Υπουργείου Εξωτερικών.

Στην πραγματικότητα αυτό σηματοδοτεί μια θετική συνέχιση μια δημιουργική συνέχιση του θετικού κλίματος προσέλκυσης επενδύσεων, που έχει καταφέρει να αποκτήσει η Ελλάδα στο συγκεκριμένο τομέα και συνεχίζουμε να βαδίζουμε σε αυτή την θετική κατεύθυνση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και γιατί ήρθαν πρώτα σε εσάς;

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Συνεχίζουν όλες τις συνομιλίες και με τα συναρμόδια Υπουργεία και είμαι βέβαιος ότι θα συνεχίσουν και με όλους τους συμμετέχοντες στην τρικομματική Κυβέρνηση.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Γιατί ήρθαν πρώτα σε εσάς όμως!

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παλιοί γνώριμοι!

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω κάτι γρήγορα. Λόγω και των εξελίξεων, είστε έτοιμοι να αναλάβετε κυβερνητικές ευθύνες;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κ. Μανιάτης προσωπικά ή το ΠΑΣΟΚ;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και οι τρεις, επειδή ακούγονται τα ονόματά τους στις εφημερίδες και ο κ. Κωνσταντινόπουλος.

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Δεν υπάρχει καμία απάντηση που μπορεί να δοθεί από κανένα στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, πλην του Προέδρου ο οποίος θεσμικά παίρνει τις αποφάσεις και συμμετέχει στις συναντήσεις με τους υπόλοιπους δυο Αρχηγούς και αντιλαμβάνεστε ότι τα ζητήματα του ανασχηματισμού είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του Πρωθυπουργού, ο οποίος πάντα συνεννοείται με τους Αρχηγούς των δυο άλλων Κομμάτων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Εγώ θέλω να είναι απόλυτα σαφές ότι εμείς θα ακολουθήσουμε τη θεσμοθετημένη κοινοβουλευτική διαδικασία. Όπως έχουμε κάνει κι άλλες φορές καταθέσαμε πρόταση νόμου. Η πρόταση νόμου θα συζητηθεί και με τη ΔΗΜΑΡ και με τον Υπουργό Ανάπτυξης. Θα ακολουθήσουμε την κανονική διαδικασία.

Η Επιτροπή αυτή η εκ των τριών μερών, από τα τρία Κόμματα όταν συγκροτηθεί, πιθανά να έχει κάποιο λόγο σε αυτά, όμως εδώ έχουμε ένα πάρα πολύ συγκεκριμένο ζήτημα το οποίο θέλει προσέγγιση θετική επί συγκεκριμένων ερωτημάτων που τίθενται. Άρα δεν συνιστά η συγκεκριμένη πρόταση αντικείμενο κατ' αρχήν μιας ευρύτερης κεντρικής διαπραγμάτευσης, αλλά συνιστά ένα αντικείμενο συζήτησης σε επίπεδο Κοινοβουλίου και σε επίπεδο συναρμοδίων Τομεαρχών και Υπουργών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε κατά νου μήπως προτείνετε κάποια ρύθμιση για τα χρέη που έχουν ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία που φτάνει περίπου στα 250 εκ. ευρώ;

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ: Άλλη ερώτηση.

Θ. ΜΩΡΑΪΤΗΣ: Έχουμε κάτι άλλο; Δεν έχουμε άλλη ερώτηση, λοιπόν σας ευχαριστούμε πάρα πολύ, νά ‘στε καλά.