Γράφει ο Βασίλης Γκάτσος |
Τουλάχιστον να προκάνουμε τα τρένα.
Το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, που θα κατασκευαστεί με ευρωπαϊκά κονδύλια, είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Όπως ανακοινώθηκε τόσο από τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη όσο και από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή στην πρόσφατη παρουσίαση του έργου, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία. Συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια, αλλά και για το τελευταίο και πλέον δύσκολο μεγάλου μήκους αυτοκινητόδρομο, που θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα. (Από Οικονομικό Ταχυδρόμο).
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί (και πολύ σωστά) ότι με τον ΒΟΑΚ ολοκληρώνεται το κεντρικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα μας.
Ευτυχώς που έφτασε Εθνική Οδός στην Καλαμάτα και τη Σπάρτη και ένας πολύ καλός δρόμος θα συνεχίσει έως Μεθώνη. Όμως το σωστό για την Περιφέρεια Πελοποννήσου ήταν να φτάσει Γύθειο και Μονεμβασιά, και στην Αργολίδα μέχρι Επίδαυρο (τουλάχιστον). Τώρα, χωρίς Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση πώς θα γίνουν αυτοί οι δρόμοι;
Μάλλον για πολλά πολλά ακόμη χρόνια η απόσταση Αθήνα - Κρανίδι θα είναι 3 ώρες και περισσότερο .... αν τηρούμε τα σήματα της Τροχαίας. Γιατί μπορεί η βελτίωση του οδοστρώματος να φέρνει κέρδος 5 λεπτά, αλλά κάθε τόσο νέα κομμάτια δρόμων θεωρούνται διάβαση πόλεως με 50 χιλ./ώρα ταχύτητα, και, αν αυτό κάποτε γίνει 30 χιλ./ώρα, θα πάμε για τις 3.5 ώρες. Πεδίο λαμπρό λοιπόν πολιτικών υποσχέσεων του τύπου: ψηφίστε μας και θα σας φέρουμε δρόμο.
Η Ευρώπη όμως διαπιστώνει ότι το σιδηροδρομικό μας δίκτυο είναι .... πίσω από τις λάσπες, ιδιαίτερα για μεταφορές φορτίων και γι' αυτό τα επόμενα 15 χρόνια θα χρηματοδοτήσει γενναίως υποδομές που υπηρετούν το τρένο και τις μεταφορές, ώστε να φτάσουμε το επίπεδο της Ευρώπης. Θα κάνει ό,τι έκανε μέχρι τώρα με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.
Αυτό είναι ιστορική ευκαιρία για την Περιφέρειά μας. Όχι για να έρχονται οι Πρωτευουσιάνοι σιδηροδρομικώς το Σαββατοκύριακο στο Ναύπλιο για μια βόλτα στη παλιά πόλη. Ιστορική ευκαιρία για την αγροτική και βιοτεχνική παραγωγή της Περιφέρειάς μας.
Η μεταφορά με τρένο μοιάζει πολύ με τη μεταφορά κοντέινερς με πλοία. Το τρένο μεταφέρει χιλιάδες τόνους, αφήνει βαγόνια φορτωμένα σε προορισμούς, παίρνει άλλα, αφήνει και παίρνει κοντέινερς κ.λ.π. Τα Λογκίστικς και η ψηφιακή τεχνολογία κάνουν θαύματα στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι οι Κινέζοι θέλουν να αναβιώσουν το δρόμο του Μεταξιού με κύριο μεταφορικό μέσο το τρένο.
Ένα τρένο που ταξιδεύει διαμέσου των Ανατολικών Ευρωπαϊκών χωρών, όπου δεν σταματάει στα σύνορα, παρά μόνο σε κέντρα όπου αφήνει βαγόνια και κοντέινερς με προϊόντα και "κοτσάρει" άλλα, μπορεί σε 5 μέρες να βρίσκεται στην Αγία Πετρούπολη, συντομότερα στην Δανία ή στη Γαλλία. Αυτό σημαίνει ότι τα αγροτικά μας προϊόντα θα φτάνουν ολόφρεσκα παντού, ταξιδεύοντας χωρίς ιδιαίτερες συνθήκες συντήρησης.
Έχουμε τον Κάμπο Μεσσηνίας, Λακωνίας, Άργους, Κορίνθου, το οροπέδιο της Τρίπολης και πλήθος άλλων μικρότερων κάμπων που παράγουν εξαιρετικά προϊόντα κάτω από ευνοϊκότατες κλιματολογικές συνθήκες. Δημιουργούνται 5 σταθμοί (Καλαμάτα, Σπάρτη, Τρίπολη, Άργος, Κόρινθος) υπερσύγχρονοι που που συγκεντρώνουν την παραγωγή την φορτώνουν σε τρένο και με τακτικά δρομολόγια τη διανέμουν ανά την Ευρώπη και όχι μόνο. Σε 4 μέρες από τη φόρτωση του πορτοκαλιού θα το βρίσκει ο Σουηδός φτηνό στον μανάβη της γειτονιάς και σε 2 μέρες ο Γιουγκοσλάβος. "Εμπρος λοιπόν στον δρόμο που χάραξαν οι Κινέζοι!". Γιατί μη μου πείτε ότι φανταζόμαστε ποτέ ότι θα γινόταν ο Πειραιάς το κύριο διαμετακομιστικό κέντρο της Μεσογείου από την Κίνα που βρίσκεται στην άκρη του κόσμου.
Ιδού για 15 χρόνια πεδίον δόξης λαμπρόν για τους Δήμους μας, την Περιφέρειά μας και για όλους, με όραμα και θέληση για εργασία και καινοτομία, Πελοποννήσιους αδελφούς.
*** "Ξεκινώντας από το λιμάνι του Tangshan και αφού ταξίδεψε 11 χιλιάδες χιλιόμετρα σε 16 ημέρες ταξιδιού, το πρώτο κινεζικό φορτηγό τρένο του νέου δρόμου του μεταξιού έφτασε στο Βέλγιο. Αυτό αναφέρεται από το πρακτορείο ειδήσεων Xinhua.
Η αμαξοστοιχία με 41 εμπορευματοκιβώτια άφησε το Τανγκσάν στις 26 Απριλίου και εφτασε το Σάββατο στην Αμβέρσα όπου και έγινε τελετή υποδοχής."
Όταν γίνει το γρήγορο τρένο που θέλουν οι Κινέζοι στο δρόμο του μεταξιού, το ταξίδι αυτό θα γίνεται σε 6 μέρες.
Βασίλης Γκάτσος