eikonoskopionews.blogspot.com

''H EIKONA EINAI TO ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΜΑΤΙ ΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟΥ AΝΘΡΩΠΟΥ''


E-MAIL:eikonoskopionews@gmail.com



Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025

Καλοκαιρινά Ερμιόνης 2: Πεζοί και αυτοκίνητα.

Γράφει ο Βασίλης Γκάτσος

Όταν χειμωνιάζει είναι η καλύτερη περίοδος να σκεφτούμε τα καλοκαιρινά που πέρασαν για να βελτιώσουμε τα καλοκαιρινά που έρχονται.



Κοινή διαπίστωση ότι η Ερμιόνη είναι παραδομένη στο αυτοκίνητο. Από το Φουγάρο του Μέξη που είναι ουσιαστικά η είσοδος στον οικισμό μέχρι την έξοδο προς Γκουριμέσι, δηλαδή όλος ο περιφερειακός παραλιακός χώρος, είναι παραδομένος στο αυτοκίνητο. Στο Λιμάνι και στα Μαντράκια, όπου υπάρχει ελεύθερος χώρος προς τη γραμμή των σπιτιών και των καταστημάτων, συνήθως ανισόπεδος, μόνο ως πεζοδρόμιο δημόσιας χρήσης δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, όντας σε νόμιμη χρήση καταστημάτων πάσης φύσεως, ή νόμιμη ιδιοκτησία οπότε και αποκλειστική χρήση παραλιακών σπιτιών.
Προς τη μεριά της θάλασσας πεζοδρόμιο είναι ό,τι απομένει έξω από τον νομίμως καταλαμβανόμενο χώρο για εστίαση, συνήθως μια σούδα προς τη θάλασσα μπερδεμένη ως προς την χρήση: και για πεζούς, και για ποδήλατα, και για ψαράδες, και για κότερα. Όσο δε για το "πεζοδρόμιο" από Ταρούση μέχρι βορινή είσοδο Μπιστιού, ο Θεός να το κάνει.
Οι εσωτερικοί δρόμοι του οικισμού είναι στενοί δεν μπορούν να γίνουν πεζοδρόμια, αλλά εδώ η κίνηση είναι πολύ αραιή και τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα εμποδίζουν τις μεγάλες ταχύτητες. Αρκεί βέβαια η ταχύτητα για όλους τους εσωτερικούς δρόμους να οριστεί στα 20 χιλ., άλλωστε εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να τρέξουν περισσότερο. Αυτό το  βλέπουμε σε ορισμένους δρόμους πόλεων όπου για ειδικούς λόγους (στενότητα, ησυχία, εγγύτητα σε παιδότοπους κ.λ.π.) η ταχύτητα είναι 20 χιλ. Στον παραλιακό δρόμο ας είναι 30 χιλ. η Τροχαία και ο Δήμος ξέρουν.


Πρόκειται λοιπόν για ανάγκη συνολικής ανασυγκρότησης και ανάπλασης της παραλιακής ζώνης του οικισμού.
Άρα από φουγάρο Μέξη μέχρι Γκουριμέσι πρέπει να υπάρχουν:

1). Τμήματα διπλής κυκλοφορίας με νησίδα στη μέση, όπου έχουμε διπλή κυκλοφορία. Σε κάθε λωρίδα χωράει να κινηθεί μόνο ένα αυτοκίνητο, ενώ όπου πρέπει υπάρχει παράπλευρος χώρος για πάρκινγκ.
2).΄Όπου μονόδρομος, κινείται μόνο ένα αυτοκίνητο, ενώ όπου πρέπει υπάρχει παράπλευρος χώρος για πάρκινκ.
3). Περιμετρικός παντελώς ελεύθερος πεζόδρομος προστατευμένος με κολωνάκια και με γραμμή κίνησης τυφλών συνολικού πλάτους τουλάχιστον 2,5 μέτρων.
4). Πάρκινγκ συγκεκριμένα με γραμμές και σήματα.
5). Ίσως χρειαστεί μπάζωμα μιας ζώνης θαλάσσης πλάτους 10 μέτρων από το μώλο στα Αλώνια μέχρι το παλιό μώλο στο Λιμάνι για να δοθεί σε πάρκινγκ και σε πεζοδρόμια.
6). Στο Λιμάνι μεγάλος χώρος για τα παιδιά και μεγάλος για το Μνημείο Ηρώων και Εθνικής Αντίστασης που την έχουμε ξεχάσει.
7). Για όλα αυτά καλαισθησία και πάλι καλαισθησία με μια εμπνευσμένη αρχιτεκτονική μελέτη διευθέτησης των χώρων. Μελέτη που θα λαμβάνει υπόψη της και την εμπορική και τουριστική κίνηση. Στο Λιμάνι είναι αναγκαίος πεζόδρομος προς την θάλασσα, αλλά και προς τη γραμμή σπιτιών και καταστημάτων ώστε ο κόσμος να μπορεί να βλεπει βιτρίνες, να ψωνίζει.
8). Ακολουθεί ο επανακαθορισμός νόμιμου χώρου και νόμιμης χρήσης για εστίαση και καταστήματα που σίγουρα θα είναι μεγαλύτερος και πιο προσιτός.
Οι πεζοί και τα παιδιά, αν έχουν άνετους συνεχείς και ασφαλείς πεζόδρομους περιμετρικής κίνησης, δεν ενοχλούνται από τα παρκαρισμένα ή τα εν κινήσει αυτοκίνητα ούτε τα ενοχλούν. Και οι θέσεις πάρκινγκ παραλιακά θα αυξηθούν. Κέρδος θα έχουν όλοι και δεν χρειάζεται καμία διακοπή κυκλοφορίας τους θερινούς μήνες. Ούτε να παρκάρουν στα Αλώνια και να έρχονται μέσα και γύρω από τον οικισμό με τα πόδια είναι λύση. Οι αποστάσεις είναι μεγάλες και θα αδικηθούν πολλά καταστήματα, ξενοδοχεία κ.λ.π. και φυσικά όλοι οι κάτοικοι που θα παρκάρουν ορισμένες εποχές στα Αλώνια και θα κουβαλούν ένα σωρό πράγματα σε μεγάλες αποστάσεις μέχρι το σπίτι τους.
Τα παραπάνω είναι WIN - WIN για όλους όπως λέμε στα αρχαία ελληνικά.
Έτσι περνάμε από την τριτοκοσμική κατάσταση που βιώνουμε τόσα χρόνια στη "νυφούλα του Αργοσαρωνικού" στην πρωτοκοσμική. Αυτό άλλωστε γίνεται παντού, και στον Πόρο και στη Μονεμβασιά και στο Γύθειο και στο Πειραιά και αλλού. Τώρα, πώς συμπολίτευση και αντιπολίτευση ανέχονται την υπάρχουσα τριτοκοσμική κατάσταση ας μας το εξηγήσουν.

Σημείωση: Στις φωτογραφίες βλέπουμε τον "κανόνα" οργάνωσης δρόμου διπλής κυκλοφορίας και μονόδρομου που ακολουθούν όλοι.

Βασίλης Γκάτσος