ΛΠ: Ποιο σπουδαίο πρόσωπο έχετε φωτογραφίσει και ποιο θα θέλατε
ΒΚ: Θα ήθελα τον Ιησού Χριστό. Επειδή όμως αυτό δεν είναι εφικτό… Αυτό που με εξιτάρει για να φωτογραφίσω είναι το πιο δύσκολο όπως για παράδειγμα τον πρόεδρο της Βόρειας Κορέας kim young. Από κει και πέρα όλους τους μεγαλύτερους ηγέτες παγκοσμίως τα τελευταία 30 χρόνια τους έχω φωτογραφίσει όλους στην Αθήνα και στο εξωτερικό κάνοντας πολιτικό ρεπορτάζ σε 100 χώρες 300 ταξίδια σε πέντε ηπείρους. Για παράδειγμα θα αναφέρω τον Βλαντιμίρ Πούτιν, τον Τζορτζ Μπους και το νεότερο, τον Ομπάμα, τη Μέρκελ, τον Μπερλουσκόνι τον πρόεδρο του Βιετνάμ της Αυστραλίας κλπ.
ΛΠ: Τι σημαίνει φωτογράφος;
ΒΚ: Νομίζω ότι το λέει η ίδια η λέξη ο άνθρωπος που ξέρει να γράφει με το φώς. Ένας freelancer φωτορεπόρτερ αυτή τη στιγμή θα έπρεπε να είχε ήδη ταξιδέψει για το Καζακστάν την Άλματα ώστε να καταγράψει με το φακό του τα επεισόδια… Να γράψει δηλαδή ιστορία.
ΛΠ: Τι χρειάζεται για να βγει μία καλή φωτογραφία;
ΒΚ: Το παν είναι Η προοπτική το κάδρο ( κανόνας των 2/3ων: τοποθετούμε συνήθως τα θέματα μας όχι με συμμετρια γιατί δεν αποτελεί δυνατή σύνθεση.) και η αντίληψη του φωτογράφου. Όσο πιο κοντά είσαι στο γεγονός τόσο πιο καλη βγαίνει η φωτογραφία. Τα μηχανήματα βοηθάνε αλλά δεν έχει σχέση το πόσο καλή θα είναι μία μηχανή. Ο καλός φωτογράφος είναι αυτός που ακόμα και με μία κακής ποιότητας μηχανή θα σου βγάλει μία πολύ καλή φωτογραφία. Άλλο ο ιδιοκτήτης μιας καλής μηχανής άλλο ο χειριστής της και άλλο ο καλός φωτογράφος.
ΛΠ: Ποια η διαφορά ενός φωτορεπόρτερ από έναν απλό φωτογράφο;ΒΚ: Ένας φωτορεπόρτερ είναι και φωτογράφος ενώ ένας φωτογράφος δεν είναι φωτορεπόρτερ. Η διαφορά είναι ότι ο φωτορεπόρτερ βγάζει φωτογραφίες γεγονότων καθημερινά δουλεύοντας freelancer ή σε οργανισμό τα οποία δεν μπορεί να παραποιήσει πχ με κάποιο φωτοσοπ ενώ ο φωτογράφος κάνει μία εικαστική δουλειά σε στούντιο ή σε εξωτερικούς χώρους και και έχει το δικαίωμα να πειράξει τη φωτογραφία ανάλογα με το τι του ζητάει ο πελάτης. Παλιά έκανε ρετουσάρισμα με σκίτσο με το χέρι ενώ τώρα κάνει κατευθείαν το μηχάνημα το photoshop.
ΛΠ: Τα τελευταία χρόνια έχει μπει στη ζωή μας στο photoshop. Ποια είναι η γνώμη σας για αυτό το εργαλείο
ΒΚ : Μιας και εγώ κάνω το επάγγελμα του φωτορεπόρτερ και όχι του φωτογράφου δεν μπορώ να πειράξω καμία φωτογραφία γιατί είναι σαν να παραποιω την ιστορία. Όμως ένας απλός φωτογράφος πρέπει να έχει γνώσεις του photoshop και μάλιστα πολύ καλές. Είναι ένα εργαλείο που χρειάζεται και έχει δώσει πολλές λύσεις στα χέρια ενός φωτογράφου. Όμως όταν παρά χρησιμοποιείται το photoshop παραποιεί πολλά πράγματα και τότε το αποτέλεσμα δεν είναι ποτέ καλό.
ΛΠ: Επειδή είσαστε φωτορεπόρτερ Θα ήθελα να μου διηγηθείτε μία άσχημη εμπειρία που είχατε σε κάποιο από τα ταξίδια σας.
ΒΚ: Μία μικρή εμπειρία έτσι που έχω να σας αναφέρω είναι η σύλληψη μου το 2000 στην Μαριούπολη της Ουκρανίας. Με συνέλαβαν επειδή τραβούσα φωτογραφίες από ένα μεγάλο εργοστάσιο σιδηρομεταλλευμάτων από το οποίο δεν έπρεπε να δείξω τις κακές συνθήκες εργασίας των ανθρώπων που δούλευαν εκεί. Και μια δεύτερη που θα ήθελα να αναφέρω ήταν όταν έφτασε στον αέρα ο κινητήρας του προεδρικού αεροσκάφους τότε που είχαμε πάει με τον αείμνηστο Πρόεδρο της Δημοκρατίας κάρολο Παπούλια στο Βιετνάμ. Έχω όμως πάρα πολλά αναφέρω και καλά όπως για παράδειγμα το ότι κοιμόμουνα δίπλα στα λιοντάρια στην Κένυα στη Σαβάνα στο πάρκο Μασάι Μαρα κοντά στον ισημερινό
ΛΠ: Ποιος θα θέλατε να φωτογραφίσει εσάς και με ποιον θα θέλατε να συνεργαστείτε σε ενα πρότζεκτ
ΒΚ: Θα ήθελα να με φωτογραφήσει αν ζούσε ο Γάλλος φωτογράφος Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν ο οποίος θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα και ειδικότερα ένας από τους «πατέρες» της φωτοδημοσιογραφίας. Το έργο του έχει κερδίσει καθολική αναγνώριση σε παγκόσμιο επίπεδο. Ανήκε δε σε μια από τις πλουσιότερες οικογένειες της Γαλλίας. Όσο για το με ποιον θα ήθελα να συνεργαστώ επιλέγω τον Ρόμπερτ Κάπα που επίσης δεν βρίσκεται εν ζωή. Για να μάθει ο κόσμος ο Ρομοερτ Κάπα ηταν Ούγγρος πολεμικός φωτογράφος και φωτορεπόρτερ που κάλυψε πέντε διαφορετικούς πολέμους: τον Ισπανικό εμφύλιο πόλεμο, τον Β΄ Σινοϊαπωνικό πόλεμο, τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο σε όλη την Ευρώπη, τον Αραβο-Ισραηλινό πόλεμο του 1948, και τον Πρώτο Πόλεμο της Ινδοκίνας. Από ζωντανούς- σύγχρονους θα ήθελα να συνεργαστώ και να με πάρουν μαζί τους οι προσωπικοί φωτογράφοι -φωτορεπόρτερ του λευκού οίκου (ΗΠΑ) και αυτοί της Βόρειας Κορέας και να φωτογραφίζαμε θέματα για τον πλανήτη και για λογαριασμό της ΝΑΣΑ για θέματα που αφορούν τη σελήνη λαμβάνοντας μέρος σε μια διαστημική αποστολή.
ΛΠ: Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
ΒΚ: Είσαι πολύ τυχερή που σου ανακοινώνω για πρώτη φορά και στις αρχές του 22 ότι έχω δύο υπό έκδοση λευκώματα φωτογραφικά τα οποία Το ένα θα περιλαμβάνει 10 χρόνια αθλητικά γεγονότα παγκόσμια που έχω λάβει μέρος με φωτογραφίες ωραίες δικές μου καλλιτεχνικές και με ανθρώπους του αθλητισμού και αθλητικούς δημοσιογράφους που θα γράψουν κείμενα πάνω στα αθλήματα στις φωτογραφίες και τις διοργανώσεις. Και το δεύτερο 35 χρόνια φωτορεπορτάζ πολιτικό φωτορεπορτάζ το οποίο θα έχει μέσα ιστορίες από τα δεκάδες ταξίδια μου με τους προέδρους των κρατών και τους Έλληνες πρόεδρος της Δημοκρατίας και πρωθυπουργούς γεγονότα από το πολιτικό σκηνικό από το Μέγαρο Μαξίμου από τη βουλή και διάφορες ιστορίες που θα γράψω κάτω από τις φωτογραφίες. Τέλος θα ήθελα να σας πω επίσης ότι πριν από λίγο καιρό εκδόθηκε βιβλίο για το παγκόσμιο κύπελλο που θα γίνει στο Κατάρ το Νοέμβρη του 22 με δικές μου φωτογραφίες μέσα.
Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ERmionida MAGazine Τεύχος 17 Φεβρουάριος 2022