Η ροπή της Δημοτικής Αρχής Ερμιονίδας προς τις απευθείας αναθέσεις στο επίκεντρο πανελλαδικής αρνητικής δημοσιότητας.
Οι απευθείας αναθέσεις δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι ο κανόνας, αλλά πρέπει να χρησιμοποιούνται με πολλή φειδώ.
Δεν είναι δυνατόν να γίνεται χρήση των διατάξεων για τις απευθείας αναθέσεις διαρκώς στους ίδιους και ξανά ίδιους προμηθευτές και μάλιστα σε περιπτώσεις που δεν είναι έκτακτες και απρόβλεπτες. Δεν είναι δυνατόν να υποστηρίζεται από τη Δημοτική Αρχή του Δήμου Ερμιονίδας ότι οι απευθείας αναθέσεις αφορούν «μικρές υποθέσεις –μικρά έργα», όταν πρόκειται για ποσά μέχρι 30.000 € πλέον Φ.Π.Α.
Παρατηρείται άλλωστε το φαινόμενο, όταν δεν ακολουθείται η διαδικασία των απευθείας αναθέσεων, να έχουμε διαγωνισμούς με μία προσφορά.
Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχνάμε ότι με τη διαδικασία των διαγωνισμών, οι Δήμοι κερδίζουν χρήματα από τις προσφερόμενες εκπτώσεις, γεγονός που απεμπολείται στο Δήμο Ερμιονίδας με τη σωρεία των απευθείας αναθέσεων.
Επιπλέον σε ένα Δήμο με οικονομικά χαρακτηριστικά όπως ο δικός μας, οι οικονομικές συναλλαγές του ίδιου του Δήμου παίζουν σημαντικό ρόλο στην τοπική οικονομία. Είναι απαραίτητο να είναι εδραιωμένο το αίσθημα της δικαιοσύνης σε όλους τους εν δυνάμει συνεργάτες, καθώς επίσης να είναι πεπεισμένοι ότι τηρούνται όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες.
Ερωτήματα υπάρχουν και για την ποιότητα των εργασιών που παραλαμβάνονται. Για κάθε απευθείας ανάθεση θα πρέπει να δοθεί στη δημοσιότητα το αποτέλεσμά της, δηλαδή η αντίστοιχη παραλαβή των προμηθειών και των εργασιών. Επιπρόσθετα πρέπει να διενεργηθεί επανέλεγχος στη διαδικασία που ακολουθείται για τις απευθείας αναθέσεις στο Δήμο, αν δηλαδή οι εντολές για την πραγματοποίησή τους δίνονται από τον ή τους αρμόδιους κατά το νόμο.
Η κανονική διαδικασία περιγράφεται στο βασικό νόμο 4412/16 περί «Δημοσίων Συμβάσεων, Προμηθειών, Υπηρεσιών, Έργων», όπου ο νομοθέτης δίνει το πνεύμα υπό το οποίο πρέπει να συνάπτονται οι δημόσιες Συμβάσεις και αυτό είναι:
«Άρθρ. 85 ενότητα 7: κριτήρια ανάθεσης των Συμβάσεων: Οι αναθέτουσες αρχές βασίζουν την ανάθεση των Δημοσίων Συμβάσεων στην πλέον συμφέρουσα από οικονομικής απόψεως προσφορά.
Στην τελική φάση ο αριθμός των συμμετεχόντων πρέπει να επιτρέπει τη διασφάλιση συνθηκών πραγματικού ανταγωνισμού, εφόσον υπάρχει επαρκής αριθμός προσφορών, λύσεων ή προεπιλεγμένων υποψηφίων.
Παρ. 9: Τα κριτήρια ανάθεσης δεν έχουν ως αποτέλεσμα την παροχή απεριόριστης ελευθερίας επιλογής στην εν λόγω αναθέτουσα αρχή. Διασφαλίζουν τη δυνατότητα αποτελεσματικού ανταγωνισμού και συνοδεύονται από προδιαγραφές που επιτρέπουν την αποτελεσματική επαλήθευση των πληροφοριών που παρέχονται από τους προσφέροντες, προκειμένου να αξιολογείται ο βαθμός συμμόρφωσης προς τα κριτήρια ανάθεσης.
Τίτλος 2 ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ Άρθρο 18
Αρχές εφαρμοζόμενες στις διαδικασίες σύναψης δημοσίων Συμβάσεων (αρθρ 18 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ)
Οι αναθέτουσες αρχές αντιμετωπίζουν τους οικονομικούς φορείς ισότιμα, χωρίς διακρίσεις και ενεργούν με διαφάνεια, τηρώντας την αρχή της αναλογικότητας, της αμοιβαίας αναγνώρισης, της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος, της προστασίας των δικαιωμάτων των ιδιωτών, της ελευθερίας του ανταγωνισμού.
1.Ο ανταγωνισμός θεωρείται ότι περιορίζεται τεχνητά, όταν οι διαδικασίες σύναψης συμβάσεων έχουν σχεδιαστεί με σκοπό την αδικαιολόγητα ευνοϊκή ή δυσμενή μεταχείριση ορισμένων οικονομικών φορέων».
Κανένα κριτήριο από τα παραπάνω δεν διασφαλίζεται στις απευθείας αναθέσεις.
Όταν ο Δήμος ενεργεί με τις διατάξεις για τις απευθείας αναθέσεις πρέπει να λειτουργεί με το ίδιο πνεύμα των γενικών διατάξεων.
Καλούμε τη Δημοτική Αρχή Ερμιονίδας και κάθε αρμόδιο να προσαρμοστούν στο πνεύμα του νόμου, να μην μετατρέπουν την εξαίρεση σε κανόνα και επιπλέον να μην προκαλούν το δημόσιο αίσθημα.
Κρανίδι 20-02-2023
Γιάννης Μαργέτας
Υποψήφιος Δήμαρχος Ερμιονίδας