Ο τουρισμός στην χώρα μας κατατάσσεται διαχρονικά στους πιο ισχυρούς στρατηγικά τομείς της οικονομίας. Η τεράστια συμμετοχή του στο ΑΕΠ καταλαμβάνοντας σχεδόν το 1/3 επί του συνόλου, σε συνδυασμό με την έμμεση και άμεση επίδραση του στους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας αλλά και με τον καταμερισμό του εισοδήματος που προκύπτει, αποτελούν παράγοντες που οικονομικά και κοινωνικά στηρίζουν την περιφέρεια σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Έννοιες όπως είναι η ανάπτυξη και εξέλιξη είναι ταυτόσημες με τον τουρισμό στην βαθιά του ερμηνεία, έννοιες που μαρτυρούν την ανάγκη κατάρτισης στρατηγικής τουριστικής πολιτικής στους ΟΤΑ(δήμους – περιφέρειες) υπό πιο συγκεκριμένο πλαίσιο σαφέστατα πιο ισχυρά δομημένο πάντα υπό την αιγίδα του υπουργείου Τουρισμού και τον ΕΟΤ.
Αποτελεί προτεραιότητα και ανάγκη ειδικότερα για τις περιοχές που αναδεικνύουν το Ελληνικό καλοκαίρι να βελτιώσουν την προβολή και οργάνωση τους στην προσπάθεια να θεσπιστεί μια τοπική τουριστική φυσιογνωμία.
Μια σύγχρονη λοιπόν περιφέρεια θα πρέπει να λειτουργεί ως ομπρέλα για τους δήμους ώστε συνολικά και ενιαία να μπορέσουν να συγκεραστούν όλες αυτές οι διαφορετικές ομορφιές, δράσεις, τοπία αλλά και τουριστικές υποδομές που προσφέρει η Ελλάδα. Θα πρέπει με λίγα λόγια ο τουρισμός να αποτελεί ένα από τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα των περιφερειών με μοναδική διαφορά ότι αποτελεί έργο που δεν ολοκληρώνεται γιατί το ευρύ του φάσμα συνεχώς μεγαλώνει και εξελίσσεται.
Στην Περιφέρεια Πελοποννήσου λίγο η αλλαγή της Περιφερειακής αρχής, λίγο η πανδημία, λίγο η φιλοσοφία να γκρεμιστεί ότι έφτιαξαν οι προηγούμενοι έχουν δημιουργήσει μια τεράστια στασιμότητα στα τουριστικά δρώμενα. Δικαιολογημένα θα πουν πολλοί αφού δράσεις και εκθέσεις έχουν αναβληθεί λόγω covid, αλλά όσοι πραγματικά γνωρίζουν την δύναμη της ψηφιακής προβολής και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αλλά και την ανάγκη βελτίωσης και δημιουργίας υποδομών θα έχουν διαφορετική άποψη.
Η πολύ συμπαθής αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Άννα Καλογεροπούλου 1,5 χρόνο μετά την ανάληψη των καθηκόντων μόλις προχτές επισκέφθηκε τον Δήμο Ερμιονίδας για να συζητήσει θέματα τουρισμού και να ξεναγηθεί σε σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος μαζί με το επιτελείο της, μια περιοχή που μαζί με το Δήμο Ναυπλιέων και το Costa Navarino έχουν πάρει στις πλάτες τους τον τουρισμό στην Πελοπόννησο. Εκτός αυτού διέθεσε μόνο λίγες ώρες για να γνωρίσει την περιοχή επισκεπτόμενη επιφανειακά και έξ όψεως τοπόσημα που πρότεινε ο Δήμαρχος αλλά και εγώ προσωπικά. Είναι άξιον απορίας αν μέσα στις λίγες αυτές ώρες που δεν επισκέφθηκε καν την ναυαρχίδα της τουριστικής Ερμιονίδας, το κοσμοπολίτικο Πόρτο Χέλι
κατάφερε να διαμορφώσει μια ξεκάθαρη εικόνα για την τουριστική φυσιογνωμία της περιοχής.
Είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν Δήμοι που δεν έχει καν επισκεφθεί η ομάδα τουρισμού της περιφέρειας και δεν γνωρίζω καμία δράση ή έργο της πέραν του infokiosk στον Ισθμό και την Σπάρτη ,που αποτέλεσε πρόταση του ίδιου του Παναγιώτη Νίκα και θα συνεχιστεί και στο Ναύπλιο. Αρκετοί θεωρούν αναχρονιστικά τα infokiosk στην εποχή της ψηφιακής ευκολίας , θεωρώ όμως ότι αν λειτουργούν με την επίβλεψη των τουριστικών σχολών και πανεπιστημίων μόνο θετική επίδραση θα έχουν για ένα προορισμό και ένα τουρίστα-επισκέπτη.
Ποτέ δεν κάνω αντιπολίτευση για να κερδίσω εντυπώσεις αλλά για να αναδείξω την φύση του προβλήματος και την ανάγκη διαφορετικής αντιμετώπισης μέσω προτάσεων, αλλά ανάλογες εθιμοτυπικές επισκέψεις μας γυρίζουν στο παρελθόν ενώ εμείς έχουμε ευθύνη να αλλάξουμε νοοτροπία και να εκφράσουμε παραδειγματικά την νέα γενιά στα πολιτικά και αυτοδιοικητικά δρώμενα. Όταν είσαι αιρετός και σε θέση ευθύνης δεν υπάρχουν ωράρια και μέρες, υπάρχει δουλειά, με θυσίες και μεθοδικότητα αν τουλάχιστον επιθυμείς να αφήσεις το αποτύπωμα σου στην κοινωνία που υπηρετείς.
Σύντομα θα επανέλθει η λειτουργία της αγοράς υπό συνθήκες πλήρους και ελεύθερου ανταγωνισμού, θα ανοίξουν οι πωλήσεις και οι εκθέσεις και στόχοι μας θα πρέπει να είναι η περιφερειακή τουριστική διαχείριση με τοπική συνεργασία σε συντονισμό με τουριστικούς φορείς, η προώθηση της επικοινωνίας και διαφήμισης με την αγορά ψηφιακών εφαρμογών και εργαλείων , ώστε η Πελοπόννησος να ξεπεράσει το 3.5% των τουριστικών αφίξεων με κάτω από 1 εκατομμύριο επισκέπτες το χρόνο.
Σήμερα περισσότερο από ποτέ γίνεται κατανοητό ότι επιβάλλεται να θεσπιστεί μια μακροχρόνια θεώρηση της τουριστικής πολιτικής, έναντι μιας βραχυχρόνιας διαχείρισης, για να μπορεί η κάθε περιφέρεια και ο κάθε δήμος να συμβάλλει στην πραγματική τουριστική ανάπτυξη της χώρας.
Αναστάσιος Γ. Γανώσης
Περιφερειακός Σύμβουλος ΠΕ Αργολίδας
Καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης Οικονομίας & Τουρισμού
Επιχειρηματίας στον κλάδο της Εστίασης & Τουρισμού