Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΘ. ΓIANNH ΜΑΝΙΑΤΗ ΣΤΟ 3ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ MINERALRESOURCES

 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟY ΣΤΟ ΕΙΚΟΝΟΣΚΟΠΙΟ

«ΟΡΥΚΤΟΣ ΠΛΟΥΤΟΣ – ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ»

Κυρίες και Κύριοι,
Η εξίσωση που έχουμε να επιλύσουμε στη χώρα, πρέπει να οδηγεί σε ένα και μόνο αποτέλεσμα. Να βγούμε από την κρίση ακολουθώντας μια πορεία ευθύνης. Η ώρα της κρίσης είναι ώρα δέσμευσης, ώρα αφοσίωσης, ώρα πατριωτισμού.
Οι ορυκτές πρώτες ύλες μπορούν να αποτελέσουν μια νέα πηγή πλούτου, νέα πηγή εσόδων και
νέα πηγή θέσεων εργασίας της χώρας.
Η Χώρα μας θεωρείται από τις πλουσιότερες κοιτασματολογικές περιφέρειες της Ευρώπης.
Ο ελληνικός εξορυκτικός κλάδος είναι έντονα εξωστρεφής, με περίπου το 75% των πωλήσεών του να κατευθύνεται σε εξαγωγές. Στον τομέα της εξόρυξης η Ελλάδα βρίσκεται σε μία από τις πρώτες 10 θέσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο από πλευράς αριθμού επιχειρήσεων και ανταγωνιστικότητας, αφού διαθέτει περίπου 600 επιχειρήσεις του κλάδου σε σύγκριση με τις περίπου 1.500 που έχουν χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία.
Το περιβάλλον, η ποιότητα ζωής, η ασφάλεια, η κοινωνική μέριμνα είναι μείζονα πολιτικά ζητήματα που αν συνδυαστούν με την διαρκώς αυξανόμενη και αυτοτροφοδοτούμενη ανάγκη για ενημέρωση, συνειδητοποίηση και κινητοποίηση των πολιτών, απαιτούν μια νέα, καινοτόμο, ανθρωποκεντρική θεώρηση, τη θεώρηση της βιώσιμης τεχνολογίας, της βιώσιμης ανάπτυξης.
Η κοινωνική καχυποψία, η υπερβολή και η δυσκολία αποδοχής, κυρίως σε ότι αφορά την αποτελεσματικότητα των εφαρμοζομένων μεθόδων προστασίας του περιβάλλοντος, είναι αποτέλεσμα αφενός μεν του ελλείμματος αποτελεσματικού κρατικού ελέγχου και αφετέρου του τρόπου με τον οποίο έδρασαν οι ίδιες οι εξορυκτικές εταιρείες, εκμεταλλευόμενες τις κρατικές αδυναμίες.
Στη χώρα, τα τελευταία τρία (3) χρόνια, ακολουθείται μια πολιτική σταθερή, διάφανη και συναινετική, τόσο σε εθνικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο, η οποία βασίζεται στους ακόλουθους πυλώνες:
 Α.    Την καταγραφή, αποκάλυψη και ανάδειξη του ορυκτού πλούτου και την ανάθεση της αξιοποίησής του με διαφανείς διεθνείς διαγωνιστικές διαδικασίες, με πλήρη ενημέρωση της Βουλής των Ελλήνων, με στόχο τη μεγιστοποίηση των ωφελειών του δημοσίου.
Β.     Τη βιώσιμη αξιοποίηση μέσα από διαδικασίες περιβαλλοντικά ορθολογικής εκμετάλλευσης, χωρίς ληστρική παρέμβαση και με προοπτικές μέλλοντος και αειφορίας.
 Γ.    Την ύπαρξη σοβαρών αντισταθμιστικών ωφελημάτων για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς και την κοινωνικά δίκαιη κατανομή των εθνικών εσόδων.
Μέσα από τις γνωστές μας πρωτοβουλίες για την αξιοποίηση των εθνικών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, προωθούμε με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα αυτούς τους ανεκμετάλλευτους εθνικούς πλουτοπαραγωγικούς πόρους. Θέμα στο οποίο δεν προτίθεμαι σήμερα να αναφερθώ αναλυτικά.  Σημειώνω μόνο ότι είναι απόλυτα ρεαλιστικό το  σενάριο κάλυψης από εγχώριες πηγές σημαντικού ποσοστού των ενεργειακών αναγκών της χώρας για τα επόμενα 30 χρόνια, με ότι αυτό συνεπάγεται σε μείωση δαπανών αγοράς αργού πετρελαίου, έσοδα του δημοσίου, αύξηση θέσεων εργασίας και τεχνογνωσία. Αρκεί να λάβουμε υπόψη μας ότι η Ελλάδα δαπανά κάθε χρόνο για εισαγωγές κάθε είδους πετρελαιοειδών γύρω στα 10 δις Ευρώ.  Με τα μέχρι σήμερα γνωστά στοιχεία, τα επόμενα χρόνια μπορούμε και αναμένουμε δημόσια έσοδα της τάξης των 150 δις ευρώ, τα οποία θα αξιοποιηθούν για τη δημιουργία του Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γενεών,  που τις επόμενες ημέρες θα ψηφισθεί από τη Βουλή των Ελλήνων.


Στον ευρύτερο χώρο του ορυκτού πλούτου, έχουν ήδη υλοποιηθεί ένα σύνολο από παρεμβάσεις με στόχο τη στήριξη του κλάδου σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα:
1.            Εκδόθηκε το 2011 ο νέος Κανονισμός Μεταλλευτικών και Λατομικών Εργασιών (ΚΜΛΕ), μετά από 27 ολόκληρα χρόνια, ο οποίος αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα εργαλεία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για την ασφαλή και ορθολογική διενέργεια των σχετικών εργασιών. Στρατηγικός στόχος της αναθεώρησης αυτής είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων και περιοίκων, η οικο-αποδοτικότητα, η καλύτερη επιμελητεία υλικών, η διαχείριση παραπροϊόντων και αποβλήτων, η κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη. Η εκμετάλλευση, πλέον, με το νέο Κανονισμό, δεν πραγματοποιείται ευκαιριακά ή ληστρικά, ούτε περιορίζεται μόνο στα τμήματα του κοιτάσματος που έχουν καλύτερη ποιότητα, ή μπορούν να εξορυχθούν «ευκολότερα». Αντίθετα, επιβάλλεται να διενεργείται ορθολογικά, με στόχο την βέλτιστη αξιοποίηση του κοιτάσματος, στο πλαίσιο των αρχών της βιώσιμης και ισόρροπης ανάπτυξης. Καθιερώνεται η υποχρέωση του εκμεταλλευτή για την εφαρμογή των Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών κατά την έρευνα, εξόρυξη, απόθεση και διαχείριση των εξορυκτικών αποβλήτων. Απαγορεύεται πλέον η εγκατάλειψη, εκφόρτωση ή ανεξέλεγκτη εναπόθεση εξορυκτικών αποβλήτων.

2.            Βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης το νέο Λατομικό Νομοσχέδιο, ως προϊόν της επιτροπής που είχε συγκροτηθεί στις αρχές του 2012. Στο ίδιο κείμενο αναμένεται να υπάρχουν βελτιώσεις και εκσυγχρονισμός διατάξεων του Μεταλλευτικού Κώδικα που ισχύει από το 1973 (Ν.Δ.210/73).
3.            Τον περασμένο Φεβρουάριο (29/2/12) εξαγγέλθηκε η Εθνική Μεταλλευτική Πολιτική, που ουσιαστικά αποτελεί εξειδίκευση της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για τις πρώτες ύλες στην ελληνική πραγματικότητα και πρέπει πολύ σύντομα να συνοδευτεί  με συγκεκριμένες  δράσεις υλοποίησης.  Ταυτόχρονα, προχωρά η συμμετοχή στη δράση της Ε.Ε «Σύμπραξη για την Καινοτομία»   (Innovation Partnership) σχετικά με τις πρώτες ύλες.
4.            Με στόχο τη δημιουργία δράσεων στους τομείς της εξόρυξης, της  επεξεργασίας, της αποκατάστασης του περιβάλλοντος, της αποδοτικότερης χρήσης και της ανακύκλωσης των πρώτων υλών καθώς και της εξεύρεσης εναλλακτικών λύσεων/υποκατάστατων για τις πρώτες ύλες  κρίσιμης σημασίας για την Ε.Ε. στόχος είναι , μέχρι το 2020, να έχει γίνει ένα σημαντικό βήμα προόδου ως προς την ασφάλεια του εφοδιασμού της, καθώς και την επίτευξη αποτελεσματικής και αειφόρου διαχείρισης των μη ενεργειακών πρώτων υλών στην Ευρώπη. Η Χώρα μας ήδη συμμετέχει στην Κατευθυντήριο Επιτροπή Υψηλού Επιπέδου (High level steering committee) της Σύμπραξης.
5.            Προχωρά η καταγραφή και αξιολόγηση πάνω από 120 Δημόσιων Μεταλλευτικών Χώρων, με σκοπό την πλήρη αξιοποίησή τους, μέσω   ομάδας εργασίας επιστημόνων του ΥΠΕΚΑ και του ΙΓΜΕ. Ήδη, έχουν αξιολογηθεί οι πρώτοι 50 από τους χώρους αυτούς και έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες εκμίσθωσης δημόσιων μεταλλείων με διεθνείς πλειοδοτικούς διαγωνισμούς. Είναι η πρώτη φορά από συστάσεως Ελληνικού Κράτους που γίνεται μια τόσο σοβαρή δουλειά τεκμηρίωσης για τον ορυκτό πλούτο της Χώρας μας. Με βάση τα πορίσματα της επιτροπής, προκηρύχθηκε το Μάρτιο 2012 και πρόσφατα ολοκληρώθηκε ο διεθνής διαγωνισμός  για την περιοχή Βάθης – Γερακαριού του Κιλκίς.
6.            Διαμορφώθηκε πλέον από τον Ιανουάριο 2012, με αφορμή την προκήρυξη του παραπάνω διαγωνισμού, μια νέα, καινοτόμος, αειφόρος και εθνικά απόλυτα επωφελής πολιτική για την αξιοποίηση του συνόλου του ορυκτού πλούτου της χώρας. Οι νέες παράμετροι που προσδιορίζουν αυτό το σύγχρονο ευρωπαϊκό πλαίσιο διαφάνειας και δημοσίου οφέλους που εφαρμόζει πια η χώρα μας, έχει τα ακόλουθα κριτήρια, με τις αντίστοιχες ποσοστώσεις:
          I. 15% για το ετήσιο μίσθωμα κατά την περίοδο και των ερευνών και της εκμετάλλευσης.
         II. 45% για το επιχειρησιακό σχέδιο, με το 7% να αναλογεί στην καταπολέμηση της ανεργίας αφού εξαρτάται από τον αριθμό των θέσεων πλήρους απασχόλησης.
       III. 20% για τα αντισταθμιστικά οφέλη προς την τοπική κοινωνία, από το οποίο 8% σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, 7% για την πρόσληψη εργαζομένων από την τοπική κοινωνία και 5% για επιπλέον πρόσθετες περιβαλλοντικές δράσεις και δαπάνες, πέραν αυτών που προβλέπονται από τη νομοθεσία.
      IV. 20% για την οικονομική επιφάνεια και την εμπειρία του αναδόχου.
7.            Για πρώτη φορά στον Εθνικό και Περιφερειακό Χωροταξικό Σχεδιασμό, συνδιαμορφώνονται σε σύγχρονη ψηφιακή χαρτογραφική βάση στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου Γεωπληροφοριακού Συστήματος (G.I.S.), η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου σε αρμονική συνύπαρξη με άλλες οικονομικές και κοινωνικές δραστηριότητες και ειδικά στο πλαίσιο των περιοχών NATURA 2000.
8.            Σε λίγους μήνες, με την ολοκλήρωση του έργου της επιτροπής εμπειρογνωμόνων ολοκληρώνεται το πρώτο Γεωγραφικό Ψηφιακό Πληροφοριακό Σύστημα της χώρας, το «Εθνικό Μεταλλευτικό Κτηματολόγιο», με το σύνολο των πληροφοριών που θα καταχωρισθούν σε μια ενιαία πληροφοριακή βάση, ώστε να αποτελέσει το επίσημο επενδυτικό εργαλείο τόσο της κυβέρνησης όσο και όλων των ενδιαφερομένων στον τομέα των μεταλλευτικών ορυκτών.

Με το ν.4042/2012 (άρθρο 63) αναπροσαρμόσαμε προς τα πάνω κατά 50% - 100% τα μισθώματα για την εκμίσθωση δικαιωμάτων μεταλλειοκτησίας, καθώς και δικαιωμάτων που απορρέουν από άδειες μεταλλευτικών ερευνών. Παράλληλα, κατανέμεται το 20% των μισθωμάτων προς τις τοπικές κοινωνίες με την μορφή ανταποδοτικών τελών. Σημειώνω επιπλέον ότι για πρώτη φορά και οι 1.500 ιδιωτικές μεταλλευτικές παραχωρήσεις θα πληρώσουν και αυτές μισθώματα. Αναφέρομαι στις  παραχωρήσεις μεταλλείων που χρησιμοποιούνται για αποθεματικούς λόγους συνολικής έκτασης 1.250.000 στρεμμάτων και στις παραχωρήσεις ιδιωτικών μεταλλείων έκτασης 2.100.000 στρ. που χαρακτηρίζονται ως μη αποθεματικές παραχωρήσεις. Τα τέλη που θεσπίστηκαν δεν είχαν την έννοια τιμωρίας, αντίθετα είχαν και έχουν την έννοια της αποτελεσματικής ένταξης της (ούτως ή άλλως μη δημοφιλούς) εξορυκτικής βιομηχανίας στο τοπικό κοινωνικό σύνολο με όρους αποδοχής βάσει και της αποδεδειγμένης συνεισφοράς της.
Η σύνταξη των προβλεπόμενων ΚΥΑ για την ενεργοποίηση της διάταξης, θα πρέπει να λάβει υπόψη της αυτό που αρχικά σχεδιάσαμε,  δηλαδή να μην υπάρξει καμιά απολύτως διαταραχή στη βιωσιμότητα των επενδύσεων.
Στις καινοτομίες του νέου προτύπου αξιοποίησης των δημόσιων μεταλλείων προστίθεται η άμεση συσχέτιση των εσόδων του δημοσίου με τη χρηματιστηριακή αξία του τελικού προϊόντος, σε τρόπο ώστε σε περιπτώσεις αυξημένων χρηματιστηριακών τιμών των μεταλλευμάτων να υπάρχει αντίστοιχη επιπλέον ωφέλεια και του δημοσίου, λαμβάνοντας υπόψη κατώτερο όριο κάτω από το οποίο δεν μπορούν να μειωθούν τα έσοδα του δημοσίου. Επιπλέον, συσχετίζεται άμεσα το μίσθωμα με την καθετοποίηση της παραγωγής, δηλ. με το βαθμό κατεργασίας του μεταλλεύματος με μία αναλογία 500 για επεξεργασία άνω του 75%, 1.000 για ενδιάμεση κατεργασία και 2.000 για καμία κατεργασία. Επίσης, προβλέπονται έσοδα του δημοσίου και του οικείου δήμου από την αρχή της υπογραφής της σύμβασης.
Το πρότυπο της προκήρυξης του διαγωνισμού του Κιλκίς και του αντίστοιχου των υδρογοναθράκων είναι μια πολύ καλή βάση για να θεμελιώσουμε τη νέα αναπτυξιακή μας πορεία στον κλάδο.

Κυρίες και Κύριοι

Κανένα αναπτυξιακό μοντέλο στη Χώρα μας δεν πρόκειται να επιτύχει αν δεν εμπεδωθεί κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης και ασφάλειας. Η διαμόρφωση εθελοντικών συμφωνιών ανάμεσα στις επιχειρήσεις και τους θεσμικούς εκπροσώπους των τοπικών κοινωνιών, βοηθά αποφασιστικά στη διαμόρφωση αυτού του αναγκαίου κλίματος.
Είμαστε εδώ, για να πείσουμε με πράξεις ότι στο όραμα της βιώσιμης ανάπτυξης για την Ελλάδα, στρατηγικός πυλώνας είναι και ο τομέας του ορυκτού πλούτου.
Δεν έχουμε την πολυτέλεια άλλου χαμένου χρόνου και άλλων χαμένων ευκαιριών. Η ώρα είναι τώρα.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας.