Τετάρτη 7 Νοεμβρίου 2012

''Ας κατανοήσουμε τι είναι ΠΟΠ''

''ΚΡΑΝΙΔΙ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ ΠΟΠ.''
 Γράφει ο Βασίλης Γκάτσος
 

Στο παραπάνω site δίνονται σαφέστατες και άκρως κατατοπιστικές απαντήσεις για το τι είναι ΠΟΠ.
Σύμφωνα με αυτές:
1). Δεν σημαίνει ότι ο κάθε παραγωγός θα πουλάει 16κιλο τενεκέ λάδι που βγήκε σε οποιοδήποτε σημείο της Ερμιονίδας και θα λέει στον αγοραστή ότι είναι ΚΡΑΝΙΔΙ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ ΠΟΠ. Το ΠΟΠ προαναγγέλλει τον θάνατο του 16κιλου τενεκέ και την πλήρη επικράτηση της νόμιμης συσκευασίας του 5λιτρου και των μικρότερων συσκευασιών. Ο θάνατος του 16κιλου βέβαια επιταχύνεται και από την κρίση αλλά και από την αλλαγή στην αγορά. Για να πάρεις 2 τενεκέδες λάδι για τις ετήσιες ανάγκες σου πρέπει...
.... να δώσεις 120 € (ντάγκα) και να πας στην Ερμιονίδα με έξοδα 60€, να κουβαλάς, να αποθηκεύεις, να μεταγγίζεις κ.λ.π., και να εμπιστεύεσαι πλήρως τον αγρότη προμηθευτή ή το λιτρίβι. Καμιά επίσημη πιστοποίηση δεν σε καλύπτει.
Σήμερα πουλιέται στα Σουπερ Μάρκετ λάδι ΠΟΠ πιστοποιημένο στη τιμή των 3.95 € συσκευασία λίτρου, και σε 5λιτρο έρχεται 3.7 € το λίτρο. Κατά κανόνα είναι και πιο φτηνό από το αντίστοιχό του μεγάλων εταιριών (οι τιμές είναι πραγματικές από Σούπερ Μάρκετ κανονικών διαστάσεων και όχι από τα πολύ μεγάλα όπου οι τιμές είναι ακόμη μικρότερες και αφορά το λάδι ΠΟΠ Μυλοποτάμου Κρήτης). Λίγο πάνω, λίγο κάτω είναι και όλα τα λάδια ΠΟΠ από πλήθος τόπων της χώρας μας, πιστοποιημένα και πολύ καλά. Μέσα σε αυτόν τον ανταγωνισμό καλούνται να επιβιώσουν και τα λάδια της Ερμιονίδας με την ένδειξη ΚΡΑΝΙΔΙ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ ΠΟΠ.
2). Ο παραγωγός, ο μεταποιητής κ.λ.π. που θα βγάλει στην αγορά λάδι με την ένδειξη ΚΡΑΝΙΔΙ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ ΠΟΠ πρέπει να είναι ενταγμένος και να ελέγχεται από τον ΟΠΕΓΕΔ (Οργανισμός Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων). Δηλαδή επιπλέον έξοδα και έλεγχοι τους οποίους δεν μπορεί να αντέξει ο μικρός παραγωγός από μόνος του.
3). Μακροπρόθεσμα θα κυριαρχήσει το λάδι σε νόμιμες συσκευασίες με την ένδειξη ΚΡΑΝΙΔΙ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ ΠΟΠ και οι παραγωγοί θα πρέπει να ενταχθούν σε οικονομικά, καλλιεργητικά, μεταποιητικά και εμπορικά σχήματα που μπορούν να στηρίξουν την ένδειξη ΠΟΠ στα προϊόντα τους. Το ατού του 16κιλου τενεκέ χωρίς παραστατικά και αποδείξεις, απ’ όπου και αν προέρχεται, με τον χρόνο θα περιοριστεί δραματικά. Και ας μην ξεχνάμε, ότι σε αυτό το εμπόριο στηριζόταν ο παραγωγός που πουλούσε χέρι με χέρι και με ζεστό χρήμα τον τενεκέ σε πολύ καλή τιμή, την στιγμή που αν το άφηνε στην συγκέντρωση του λιτριβιού ή τιμή ήταν περίπου η μισή.
4). Το σημερινό λιτρίβι είναι πολύ δύσκολο να εγγυηθεί συνθήκες παραγωγής ΠΟΠ. Στο μέλλον προβλέπεται να γίνει αυτό που γίνεται στην Ιταλία, όπου κτήματα μέσου μεγέθους βγάζουν λάδια ΠΟΠ, ή λάδι brand name, και premium brand name σε νέα οικογενειακά λιτρίβια χωρίς χρήση νερού και με πλήρως ελεγχόμενες συνθήκες και επίσημη πιστοποίηση. Φυσικά θα παράγουν για την αγορά την κανονική και κυρίως για εξαγωγές.
5). Συμπερασματικά, το ΚΡΑΝΙΔΙ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ ΠΟΠ, τα brand name, και premium brand name που θα δημιουργηθούν με λάδι Ερμιονίδας, η κρίση, οι νέες συνθήκες στην αγορά, η νέα τεχνολογία των οικογενειακών λιτριβιών θα μετασχηματίσει την παραγωγή, μεταποίηση και εμπορεία του λαδιού της Ερμιονίδας και φυσικά και τις παραδοσιακές σχέσεις μεταξύ παραγωγών, λιτριβιών και εμπόρων.
6). Κανείς μελλοντικά δεν θα έχει τύχη επιμένοντας μόνος του και ιδιαίτερα στη μαζική παραγωγή με ανεξέλεγκτη χρήση λιπασμάτων και ραντισμάτων. Το ΚΡΑΝΙΔΙ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ ΠΟΠ, τα brand name, και premium brand name, πάνε χέρι με χέρι με την οικολογική – βιολογική – παραδοσιακή – αειφόρο καλλιέργεια και την προστασία της καλλιεργήσιμης γης. Το νερό του Ανάβαλου θα βοηθήσει στην αύξηση της παραγωγής, όμως με τις ως άνω συνθήκες. Και η αύξηση της παραγωγής είναι αναγκαία, γιατί κανένα Σούπερ Μάρκετ και καμιά αλυσίδα της χώρας μας (πόσο δε μάλλον του εξωτερικού) δεν σε ‘βάζει μέσα’ αν δεν έχεις να του παραδίδεις σε τακτά διαστήματα κάποιες σοβαρές ποσότητες προϊόντος.
7). Από δω και πέρα, βουτώντας στα βαθιά της ντόπιας και ξένης αγοράς ελαιολάδων, θα αντιληφθούν όλοι τη σημασία της τοπικής ιστορίας του δέντρου και του καρπό του, τη σημασία των παραγωγικών και εμπορικών εορτών, την σημασία της παρουσίας σε εκθέσεις και διαγωνισμούς βράβευσης, τη σημασία της διαφήμισης, τη σημασία της διαφύλαξης του ονόματος.

Ολόψυχα, καλή επιτυχία στους ρέκτες συμπατριώτες που θα αφοσιωθούν σε αυτόν τον αναγκαίο μετασχηματισμό και συγχαρητήρια στους μέχρι σήμερα πρωτοπόρους.

Έρρωσθε,
Βασίλης Γκάτσος