Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

'' ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ 2011 ''

''Για να καταλάβουμε ότι πολύς θόρυβος γίνεται,
πολύ βιντεο-φωτο-φωνο-προβολή,
αλλά ψάρια στο τηγάνι ...χιτς''

Γράφει ο Βασίλης Γκάτσος
Τα παρακάτω βασίζονται:
Στην «Συνοπτική κατάσταση προϋπολογισμού / απολογισμού εσόδων – εξόδων Δήμου Ερμιονίδας οικονομικού έτους 2011. (επισυνάπτεται ως φωτογραφία).
Στην «Εισηγητική έκθεση προϋπολογισμού δαπανών» Δήμου Ερμιονίδας οικονομικού έτους 2011, η οποία εμπεριέχει τους αναλυτικούς κωδικούς δαπανών.
Στην ΚΥΑ 7028/04 που προσδιορίζει και επεξηγεί τους κωδικούς εσόδων - εξόδων.

Στον Κωδ. 6 καταγράφονται οι λειτουργικές δαπάνες της........... χρήσεως, δηλαδή τα έξοδα και οι πληρωμές που θα κάνει ο δήμος Ερμιονίδας το 2011 για την λειτουργία του. Δηλαδή οι κωδικοί από 60 έως και 68 καταγράφουν έξοδα λειτουργίας του δήμου που αφορούν αμοιβές και έξοδα προσωπικού, αμοιβές αιρετών και τρίτων, παροχές τρίτων, τοκοχρεολύσια δανείων, προμήθειες αναλωσίμων υλικών ανταλλακτικών, υλικών επισκευών κ.λ.π., μεταβίβαση εισοδήματος σε τρίτους δηλαδή παραχωρήσεις ,επιχορηγήσεις, παροχές, δωρεές σε επιτροπές, ΝΠΔΔ του δήμου κ.λ.π.
Για να λειτουργήσει λοιπόν ο δήμος το 2011 θα κάνει έξοδα και πληρωμές το άθροισμα των ως άνω κωδικών δηλαδή Κωδ. 6 = 7875548 €.
Στους κωδικούς 60, 61, 62 είναι συγκεντρωμένα τα έξοδα και οι πληρωμές που θα κάνει ο δήμος το 2011 για αμοιβές προσωπικού, αιρετών και τρίτων. Το σύνολο των κωδικών 60+61+62 = 3235064 € είναι αυτό που λέμε στην πράξη συνολικά έξοδα του προσωπικού. Αποτελούν το 41.1% των λειτουργικών δαπανών του δήμου Ερμιονίδας για το 2011. Επειδή όμως στους υπόλοιπους κωδικούς από 63 έως 68 υπάρχουν έξοδα που δημιουργούνται από το προσωπικό, θέρμανση, νοίκια, γραφική ύλη, αγορά περιοδικών, συντήρηση κτηρίων προσωπικού, μάλλον το 41.1% πρέπει να το ανεβάσουμε στο 50% τουλάχιστον.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο δήμος προϋπολογίζει ότι το 2011 το 50% των λειτουργικών του εξόδων θα είναι ΕΞΟΔΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, ΑΙΡΕΤΩΝ, ΤΡΙΤΩΝ μαζί με τις δαπάνες που δημιουργούν ως εργαζόμενοι. Ποσοστό εξαιρετικά υψηλό.
Όμως τα ΕΞΟΔΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, ΑΙΡΕΤΩΝ, ΤΡΙΤΩΝ μαζί με τις δαπάνες που δημιουργούν ως εργαζόμενοι είναι ανελαστικά, δηλαδή στην πράξη, όταν τελειώσει το 2011 θα είναι αυτά που προϋπολογίστηκαν αλλά συνήθως αυξημένα και ποτέ μειωμένα. Αντίθετα, τα υπόλοιπα προϋπολογισθέντα έξοδα του Κωδ. 6, δηλαδή ανταλλακτικά, αναλώσιμα κ.λ.π. στο τέλος του 2011 θα είναι λιγότερα, γιατί δεν υπάρχουν χρήματα για να αγοραστούν όλα αυτά τα πράγματα και οι υπηρεσίες. Άρα στον ισολογισμό για το 2011 όπου θα καταγραφούν τα πραγματικά λειτουργικά έξοδα, τότε θα δούμε ότι δεν ήσαν τα προϋπολογισμένα 7875548 αλλά π.χ. τα 6500000, ενώ τα ΕΞΟΔΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, ΑΙΡΕΤΩΝ, ΤΡΙΤΩΝ μαζί με τις δαπάνες που δημιουργούν ως εργαζόμενοι ήσαν τα προϋπολογισθέντα και μάλλον αυξημένα. Τότε λοιπόν επί του ισολογισμού του 2011 που καταγράφεται το τι έγινε πραγματικά το 2011 να μην εκπλαγούμε αν δούμε ότι το 41.1% που είπαμε ότι στον προϋπολογιασμό ανεβαίνει μάλλον στο 50%, να μην εκπλαγούμε να το δούμε στον ισολογισμό του 2011 να είναι πάνω από 60%.
Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι ο Δήμος Ερμιονίδας λειτουργεί πρωτίστως για να αμείβει το προσωπικό του και δευτερευόντως για να υπηρετεί τους δημότες του. Ως προς αυτό βέβαια δεν διαφέρει από άλλους δήμους της χώρας μας.
Τα τοκοχρεολύσια των κανονικών δανείων του δήμου είναι 219100 € για το 2011. Είναι  μόλις το 2.8% των προϋπολογισθέντων λειτουργικών δαπανών του δήμου για το 2011, και στο τέλος του χρόνου, επί των μεγεθών του ισολογισμού άντε να γίνει 3.5%. Δηλαδή το τοκοχρεολύσιο είναι ένα τίποτα μπροστά στις δαπάνες προσωπικού, υπερτονίζεται όμως για λόγους πολιτικάντικους του τύπου «οι προηγούμενοι τάδε που βούλιαξαν τον δήμο στα χρέη και εμείς παραλάβαμε υπερχρεωμένο δήμο κ.λ.π.». Δηλαδή αν ο δήμος μειώσει κατά 6 άτομα το προσωπικό του, ή οι αιρετοί αφήσουν το ¼ των αντιμισθιών τους στον δήμο, εξυπηρετείται πλήρως το χρέος του δήμου.
Σημείωση 1: Η ανωτέρω κατάσταση του 2011 δεν είναι κάτι το καινούργιο. Η ίδια ακριβώς κατάσταση χαρακτηρίζει τους πρώην δήμους που ενώθηκαν με τον Καλλικράτη και μάλιστα σε βάθος χρόνου. Απλά η νέα διοίκηση ακολουθεί την πεπατημένη. Μάλιστα στο Δήμο Ερμιονίδας προκηρύσσονται και θέσεις εμμίσθων συμβούλων (!) σε διοικητικά, οικονομικά, τουριστικά, περιβαλλοντικά θέματα, σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Πέραν λοιπόν των γνωστών μοτίβων «χωρίς προσωπικό πώς θα δουλέψει ο δήμος», «χωρίς προσωπικό πώς θα αναλάβει τις νέες αρμοδιότητες», «δεν έχουμε ειδικούς υπαλλήλους με σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες», τίποτα το καινοτόμο.

Στον Κωδ. 7 καταγράφονται οι επενδύσεις που θα κάνει ο δήμος το 2011. Συνολικά 2442625 € θα πάνε σε επενδύσεις, δηλαδή σε αγορές και κατασκευές πάγιου εξοπλισμού (καρέκλες, τραπέζια, κομπιούτερ, κτίρια, οχήματα, καλοριφέρ, παγκάκια, αμαξίδα οδοκαθαριστού κ.λ.π.), σε έργα (οδοποιία, πάρκα, πεζοδρόμια, επέκταση δημοτικού φωτισμού, αντικατάσταση λαμπτήρων, περιφράξεων, επισκευές σχολείων κ.λ.π.).
Επί μέρους κωδικοί:
71: Αγορές πάγιου μικροεξοπλισμού: 195000 €
73: Έργα: 2130950 €. Τα περισσότερα από τα χρήματα αυτά προέρχονται από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ, όπως 600000 € από τον ΘΗΣΕΑ για αποχετευτικό δίκτυο Διδύμων, 120000 € από το ίδιο πρόγραμμα για ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων Θερμησίου Βασιλικής Ερμιόνης, 75000 € από το ίδιο πρόγραμμα  για δεξαμενή και αντλίες πυροπροστασίας στο Μπίστι, 142186 € από το ίδιο πρόγραμμα για αναπαλαίωση του σχολείου Κοιλάδας, Δηλαδή αν εντός του 2011 πάρει ο δήμος αυτά τα χρήματα από τον ΘΗΣΕΑ θα κάνει αυτά τα έργα, αλλά είναι γνωστό ότι το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ έχει σταματήσει από το 2010 και χρηματοδοτεί μόνον τα έργα που είναι σε εξέλιξη ή έχουν δημοπρατηθεί. Δηλαδή ορισμένα έργα μπορεί να μην γίνουν. Τελικά κάπου 500000 € που θα προέρχονται μάλλον από τακτικά έσοδα του Δήμου θα πάνε σε άλλα μικροέργα (οδοί, συντήρηση, κ.λ.π.) όπως αυτά περιγράφονται στο τεχνικό πρόγραμμα. Δηλαδή τα έργα είναι του ΘΗΣΕΑ και τα μικροέργα του Δήμου.
74: Μελέτες: 116675 €. Μελέτες σημαίνει χαρτιά και σχέδια, όχι έργα.
75: Συμμετοχή σε επενδύσεις: 0 €. Μηδέν συμμετοχή. Δηλαδή η διοίκηση δεν κρίνει σκόπιμο να αγοράσει ένα ποσοστό μετοχών κάποιου ιδιωτικού έργου στην Ερμιονίδα, όχι μόνον για να έχει κάποια έσοδα αλλά να βοηθήσει και την υλοποίησή του. Πόσο μάλλον να κάνει δικιά του επένδυση ο δήμος. Δηλαδή επιχειρηματικό πνεύμα Δήμου Ερμιονίδας = μηδέν.

Στον Κωδ. 8 καταγράφονται πληρωμές από υποχρεώσεις Π.Ο.Ε. και λοιπές δαπάνες και αποδόσεις: 3366374 €. Ένα τεράστιο και περίεργο έξοδο που αναλύεται λεπτομερώς παρακάτω:
81: Πληρωμές για υποχρεώσεις Π.Ο.Ε. : 2396131 €. Τι είναι αυτό; Πρόκειται για πληρωμές υποχρεώσεων λειτουργικών Δαπανών Παρελθόντων Οικονομικών Ετών. Δηλαδή οι πρώην δήμοι Ερμιονίδας δεν είχαν πληρώσει πολλές υπηρεσίες, υλικά, ακόμη και αμοιβές προσωπικού και αιρετών τα προηγούμενα χρόνια. Αυτά ο νέος Δήμος τα προϋπολογίζει 2396131 €. Αυτά λοιπόν αν τα πληρώσει εντός το 2011, και φυσικά το 2011 δεν δημιουργηθούν άλλα τέτοια υπόλοιπα, τότε το 2012 θα είναι μηδέν αυτές οι υποχρεώσεις. Δανεικά δεν μπορεί να πάρει. Άραγε πώς θα πληρώσει αυτό το κονδύλι; Προφανώς θα πληρώσει ένα μικρό μέρος και το υπόλοιπο μαζί με το νέο του 2011 που θα προκύψει θα το μεταφέρει στο 2012. Αυτό θα το ονομάζαμε χρέος προς ιδιώτες (αλλά μπορεί και να μην πληρώνονταν και τοκοχρεολύσια κανονικών δανείων). Άρα όταν λέμε ότι ο Δήμος είναι καταχρεωμένος δεν εννοούμε ότι πνίγεται από τα κανονικά δάνειά του και το μεγάλο τοκοχρεολύσιο που πιο πάνω είδαμε ότι είναι ασήμαντο, αλλά από αυτά που χρωστάει στους ιδιώτες άμεσα γιατί δεν τους ξοφλούσαν οι προηγούμενοι δήμοι της Ερμιονίδας. Ο δήμος όμως βρήκε και ένα σωρό ανείσπρακτα χρήματα παρελθόντων ετών που πιστεύει ότι το 2011 θα τα εισπράξει, ώστε να μπορεί και να ξόφληση τα χρέη του προς τους ιδιώτες. Επίσης πιστεύει ότι δεν θα δημιουργήσει νέο χρέος αυτής της κατηγορίας το 2011. Δύσκολα, πολύ δύσκολα πράγματα.
Σημείωση 2: Θα αναρωτηθεί κάποιος: Πώς δέχεται ένας ιδιώτης ή μια εταιρεία να πουλήσει προϊόντα ή υπηρεσίες στον δήμο ή να δουλέψει για τον δήμο, όταν ξέρει ότι θα πληρωθεί ίσως μετά από χρόνια; Απλά συνυπολογίζει στο κόστος το γεγονός αυτό, υπερτιμώντας την προσφορά του. Δηλαδή αν με πλήρωναν με την παράδοση της εργασίας, θα ζητούσα 1000 €. Αλλά επειδή θα κάνουν 2-3 χρόνια να με πληρώσουν ζητάω 1300 €. Άλλωστε ο δήμος είναι από τους μεγάλους εργοδότες της Ερμιονίδας, μπορεί να αργεί αλλά τελικά πληρώνει.
82, 85: Λοιπές αποδόσεις και προβλέψεις: 970243 €. Άλλο περίεργο έξοδο. Ο δήμος Ερμιονίδας για το 2011 έχει προϋπολογίσει ότι θα εισπράξει τα «εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα παρελθόντων ετών», Π.Ο.Ε. δηλαδή. Αυτά τα βεβαιωθέντα που πρέπει να εισπράξει το 2011 είναι 1126534 €. Έρχεται όμως και ομολογεί ότι δεν θα μπορέσει τελικά να εισπράξει τα 970243 € από αυτά τα χρήματα. Δηλαδή προϋπολογίζει ότι θα εισπράξει περίπου τα 156291 € μόνον και έτσι είναι υποχρεωμένος τα 970243 € να τα περάσει ως «πρόβλεψη μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων» στα έξοδα. Εικονική πραγματικότητα δηλαδή.

Τα έσοδα δεν έχουν ενδιαφέρον. Αυτά που προϋπολογίζει από οποιαδήποτε πηγή, αν τα εισπράξει ΟΛΑ το 2011, τότε θα μπορέσει να πραγματοποιήσει και ΟΛΑ τα έξοδά του. Αν όχι, τότε θα κάνει λιγότερα έργα, λιγότερες αγορές και για τις ανελαστικές δαπάνες προσωπικού και αιρετών θα ψάχνει για δανικά ή θα αυξάνει τα τέλη κ.λ.π. αφού απολύσεις ή μη πληρωμή αιρετών αποκλείονται. Και φυσικά αν δεν πληρώνει τους ιδιώτες που του παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα, θα μεταφέρει αυτά τα χρήματα προς πληρωμή το 2012.

Νομίζω ότι χονδρικώς σας κατατόπισα (δεν είμαι οικονομολόγος), ενώ αυτό είναι υποχρέωση του Δήμου να αναλύσει γραπτώς προς τους δημότες του τον προϋπολογισμό, ώστε όλοι να καταλάβουν ( και οι αγράμματοι) τι τρέχει με τα οικονομικά του νέου δήμου, ο οποίος έχει δημοτικούς συμβούλους αρκετά μορφωμένους, οι οποίοι όμως μας αφήνουν στο σκοτάδι για τα ουσιώδη, ενώ μας φέρνουν καθημερινά στο φως τα ασήμαντα και ανούσια υπερτονίζοντάς τα ως δήθεν σημαντικότατα.
Και μια σημαντική λεπτομέρεια: Του χρόνου, περίπου μέχρι τον Μάρτιο του 2012 ο Δήμος Ερμιονίδας θα πρέπει να κάνει τον ισολογισμό του 2011 ο οποίος φυσικά θα δημοσιευθεί στο site ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ. Δηλαδή στους ίδιους κωδικούς που συμπλήρωσε με τον προϋπολογισμό, θα αναγράψει ο δήμος στον ισολογισμό την πραγματική δαπάνη και το πραγματικό έσοδο του 2011.
Αυτό θα είναι και το μέσο της κύριας αξιολόγησης του δήμου, δηλαδή της συνέπειας και της αποτελεσματικότητας. Για παράδειγμα: Αν στον ισολογισμό του 2011 στον κωδ. 81: Πληρωμές για υποχρεώσεις Π.Ο.Ε, δούμε 2396131 €, αυτό σημαίνει ότι ξόφλησε όλους τους ιδιώτες και τότε μπράβο του (αρκεί τα χρήματα να είναι από εισπράξεις του δήμου και όχι από δάνεια). Στον προϋπολογισμό φαίνονται ωραία τα πράγματα, δηλαδή καλώς μαγειρευμένα. Στον ισολογισμό όμως αναγράφονται τα πραγματικά έσοδα και έξοδα, τα πραγματικά συνολικά χρέη του δήμου, τα πραγματικά κέρδη ή ζημιές του 2011. Και να μην επελαγούμε να δούμε στον ισολογισμό ότι τελικά τα πραγματικά έσοδα είναι γύρω στα 6000000 €. Τόσα και οι πραγματικές δαπάνες. Τα υπόλοιπα εγγραφές χρεών, έργα που δεν γίνανε, λεφτά που δεν εισπραχθήκανε.

Εκ των όσων ανέλυσα βγάζω τα παρακάτω συμπεράσματα:
1.    Ο νέος δήμος κληρονομεί από τους δύο προηγούμενους και προϋπολογίζει ότι τα ΕΞΟΔΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ, ΑΙΡΕΤΩΝ, ΤΡΙΤΩΝ μαζί με τις δαπάνες που δημιουργούν ως εργαζόμενοι, θα είναι το 2011 πάνω από το 50%, ίσως και πάνω από το 60% των λειτουργικών του εξόδων. Αυτό σε περίοδο κρίσης, αλλά και σε κανονική, είναι ένα φοβερό νούμερο. Το αποδέχεται η νέα διοίκηση και δεν λαμβάνει κανένα επείγον μέτρο. Ζητάει προσλήψεις και νέο προσωπικό.
2.    Τα τοκοχρεολύσια των κανονικών δανείων είναι πολύ μικρά, θα τα έλεγα ασήμαντα. Υπερτονίζονται όμως για πολιτικούς λόγους.
3.    Αυτά που πρέπει να εισπράξει ο δήμος από προηγούμενα οικονομικά έτη είναι σημαντικά αλλά αυτά που πρέπει να πληρώσει σε ιδιώτες από προηγούμενα έτη είναι πολύ σημαντικότερα. Και δεδομένου ότι ο δήμος ομολογεί ότι δεν μπορεί να εισπράξει, τότε αυτά που πρέπει να δώσει για να ξοφλήσει ιδιώτες είναι πάρα πολλά. Και συμψηφισμός δεν γίνεται, γιατί είναι άλλοι αυτοί που χρωστούν στον δήμο και άλλοι αυτοί που έχουνε να λάβουνε χρόνια. Και αυτό το αποδέχεται ο νέος δήμος.
4.    Τα μεγάλα έργα είναι χρήματα από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ (αν γίνουν όλα τα έργα) και μόνο 500000 € είναι μικροέργα από έσοδα του δήμου. Άρα έργα δεν υπάρχουν, γιατί χρήματα δεν υπάρχουν, αλλά και γιατί δεν δίνει το κράτος πλέον δανικά.
5.    Όλος αυτός λοιπόν ο προϋπολογισμός, ακόμη και αν εκτελεστεί με ακρίβεια ένα πράγμα και μόνον μας λέει: Ο νέος δήμος Ερμιονίδας το 2011 θα εισπράξει περί το 11000000 € και θα τα ξοδέψει όλα για τους δημότες του. Και από όλο αυτό το ποσό που αντιστοιχεί σε 1000 € ανά κάτοικο, αυτό που θα πάρουν οι δημότες ως αντάλλαγμα είναι, η εξυπηρέτησή τους για λίγα έγγραφα που ζητούν συνήθως από οποιοδήποτε ΚΕΠ της χώρας μας, για να λειτουργεί ένας μόνον βιολογικός σταθμός, ο της Ερμιόνης, να λειτουργούν στοιχειωδώς τα σχολεία, γήπεδα, δημοτικός φωτισμός, συλλογή απορριμμάτων, διανομή υφάλμυρου, μη πόσιμου, νερού. Και να γίνουν και ορισμένα μικροέργα, αφού τα μεγαλύτερα τα κάνει ο ΘΗΣΕΑΣ. Λίαν επιεικώς αυτός ο Δήμος δεν είναι αντάξιος της Ερμιονίδας.

Σημείωση 3: Στις εταιρείες του ιδιωτικού τομέα ο προϋπολογισμός γίνεται τον Νοέμβριο όπως και στο κράτος. Ο Δήμος Ερμιονίδας τον Νοέμβριο του 2011 πρέπει να κάνει τον προϋπολογισμό του 2012. Για φέτος, εντάξει, πρώτη χρονιά είναι. Όμως ακόμη και φέτος ο προϋπολογισμός πρέπει να εκτελεσθεί και όχι απλά να γραφεί. Στις εταιρείες λοιπόν κάθε 4μηνο γίνεται ανασκόπηση για να δουν πώς τα πάνε με τον προϋπολογισμό. Αν δουν μεγαλύτερες δαπάνες κόβουν μελλοντικές δαπάνες, αν δουν λιγότερα έσοδα, πάνε να μαζέψουνε λεφτά ή μειώνουν το λειτουργικό κόστος. Με άλλα λόγια ανά τετράμηνο διορθώνουν την πορεία, ώστε στο τέλος του χρόνου να έχουν υλοποιήσει όλα όσα έγραψαν στον προϋπολογισμό του έτους. Χωρίς αυτή την διαδικασία (στα επιμέρους τμήματα της εταιρείας η ανασκόπηση γίνεται κάθε μήνα), ο προϋπολογισμός στερείται νοήματος.
Στερείται βέβαια νοήματος ο προϋπολογισμός αν δεν έχει κατανεμηθεί στα τμήματα του δήμου Ερμιονίδας, ώστε να υλοποιήσουν το κομμάτι που τους αφορά. Ο κύριος Δήμαρχος, ή ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, αν πράγματι πιστεύουν στην ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, πρέπει να δώσουν στην δημοσιότητα και τον επιμερισμό του προϋπολογισμού. Δηλαδή ο Αντιδήμαρχος κ. Κούστας στον τομέα ευθύνης του έχει προϋπολογιστεί να ξοδέψει τόσα χρήματα, και να εισπράξει τόσα χρήματα. Κάθε 4μηνο πρέπει να κάνει ανασκόπηση με τους εργαζόμενους του τομέα του και να πάρει διορθωτικά μέτρα. Αν εκτελεί τέλεια το κομμάτι του προϋπολογισμού που του ανήκει, κανείς δεν θα τον ψέξει να κάνει κάπου οικονομία και αυτά τα χρήματα με πρωτοβουλία του να τα ρίξει στην ανακύκλωση και στη διαλογή. Τώρα βέβαια, το να ζητάμε από τον δήμο να ενεργήσει όπως ο ιδιωτικός τομέας (όμως όπως και κάθε οικογένεια με φρόνηση) είναι λίγο... προσβλητικό για δημοτικό και κρατικοδίαιτο χώρο.

Τελικά:
Αν ένας ουδέτερος παρατηρητής (Γερμανός, Γάλλος, Ολλανδός κ.λ.π.) πετάξει με ελικόπτερο πάνω από την Ερμιονίδα και δει τους οικισμούς της, τα κέντρα φαγητού και διασκέδασης, τα χιλιάδες εξοχικά, τα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, τις δεκάδες μεγάλες ιδιοκτησίες – βίλες, τις μάντρες φύλαξης σκαφών θαλάσσης, τους τεράστιους ελαιώνες, τα μοναδικά νησιά μας και ερωτηθεί: « Ω ξένε! Πες μας πόσα ευρώ πιστεύεις ότι είναι ο προϋπολογισμός του Δήμου Ερμιονίδας;». Νομίζω ότι η απάντηση του θα ήταν γύρω στα 50000000 €. Πιστεύω ότι τα θεμέλια ενός τέτοιου δήμου πρέπει να κτίσετε ως διοίκηση του νέου δήμου Ερμιονίδας. Και για να το συνειδητοποιήσετε κάντε, το νέο ΔΣ, αυτήν την βόλτα με ελικόπτερο, και παραπλεύσατε με ένα ταχύπλοο όλη την ακτογραμμή της Ερμιονίδας. Πιστεύω ότι θα πεισθείτε ότι πρόκειται για μια πάρα πολύ πλούσια επαρχία. Βάλτε λοιπόν όλον αυτόν τον πλούτο στο λογαριασμό μαζί με τους δημιουργικούς ανθρώπους που τον κατέχουν και που είναι πλέον συντοπίτες μας, και όχι μόνον τα νοικοκυριά των οικισμών μας. Αν όμως πετύχετε αυτό το νούμερο αλλά διατηρήσετε το ποσοστό των εξόδων προσωπικού στο 60% των λειτουργικών δαπανών, δηλαδή πενταπλασιάσετε το προσωπικό, να μας λείπει. Καλά είμαστε όπως είμαστε.

Έρρωσθε,
Βασίλης Γκάτσος