Τρίτη 30 Μαρτίου 2010

''ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΕΓΑΛΩΝ'' ΓΡΑΦΕΙ ΣΤΟ ΕΙΚΟΝΟΣΚΟΠΙΟ Ο ΕΡΜΙΟΝΙΤΗΣ ΝΙΚΟΣ Γ. ΔΗΜΑΡΑΚΗΣ!

 ‘Η ΖΩΗ ΜΟΥ ΟΛΗ’
                  ΑΚΗΣ ΠΑΝΟΥ                    

Και κει περίπου στις
 αρχές της δεκαετίας του ’70, η ελληνική λαική σύνθεση αρχίζει να τρίζει..Ο Μάρκος και ο Παπαιωάννου ‘εφυγαν’ το 1972,ο Τσιτσανης και ο Ζαμπετας(λιγο αργοτερα),περιορίζονταν σε συναυλιακές περιοδιες..Ελειπε η έμπνευση αυτών των μεγάλων συνθετών.Αυτό,σε συνδυασμό με την ‘εισβολη’ του νέου κύματος,των δυτικοευρωπαικών ρυθμών και τα πρώτα βήματα της ελληνικής ροκ(OLYMPIANS κλπ),το λαικό τραγούδι έμοιαζε να παραχωρεί τη θέση του και να αποσύρεται…

Το 1967 μπαίνει στο στούντιο ο ΄Ακης Πάνου και ηχογραφεί το ‘Θα κλεισω τα ματια’ με τον Μπιθικωτση.Το τραγούδι κόβεται από τη λογοκρισία της χούντας και κυκλοφορεί 3 χρόνια αργότερα,΄διορθωμένο’ με τη φωνή της Μοσχολιού..Αυτο ηταν..Το λαικο τραουδι βρήκε άξιο συνεχιστή στο πρόσωπο του μεγάλου,πολύ μεγαλου Ακη Πανου..

Ο Πάνου γεννήθηκε το 1933 στη Καλλιθέα.Μέλος πολύτεκνης οικογένειας,δούλευε σε....


... ταβέρνες και γρήγορα βρέθηκε να παίζει και να τραγουδά σε παλκα από τα 13.Ακολούθησε καριέρα οργανίστα μεχρι το 1958.Εξαίσιος συνθέτης,ανυπέρβλητος μουσικός και ας ηταν αυτοδίδακτος,ο Πάνου έμελλε να σημαδέψει την ελληνική μουσική..Ο έρωτας είχε πρωτεύοντα ρόλο στα τραγούδια του:’Θα κλεισω τα ματια’,’Η πιο μεγαλη ωρα’,’Να χα το κουραγιο’,’Για κοιτα με στα ματια’ και πολλα άλλα αριστουργήματα.Πραγματικα είναι δύσκολο να συνδυάσεις τις ‘παράξενες’ αντιλήψεις και τον δύσκολο του χαρακτήρα με τη ευαισθησία που βγαζουν οι συνθέσεις του.Μιλούσε στο πληθυντικό στους γονείς του,έβαζε δυο σειρες καρεκλες οπου μπροστα καθονταν οι μουσικοι και πισω οι τραγουδιστες(ενδεικτικό της νοοτροπίας του περί υποδεέστερης θέσης των ερμηνευτών).Ιδιαιτερα αυστηρος στη ζωη του και με αποψεις ανυποχωρητες,ο Πανου υπηρξε ‘αναρχικος’,μοναδικος οπαδος μιας δικης του φιλοσοφιας.Συνεργαστηκε με ολους τους μεγαλους,Μπιθικωτση,Καζαντζιδη,Πανου,Μαρινελλα,Διονυσιου,Γαβαλα κ.α.

Συνθετει το ‘Ρολοι-κομπολοι’,το ‘Δυο πορτες εχει ζωη’,’Δεν κλαιω για τωρα’,’Εφτα νομα σενα δωμα’,’Του κοσμου το περιγελο’,’Γιατι καλε γειτονισσα’,’Ο Τρελος’ με τον Μητσια..Συνεργαζεται με τον Διονυσιου στα ‘Και τί δεν κάνω’, «Εγώ καλά σου τά 'λεγα», «Ήταν ψευτικα>>.Εκπληκτικες δημιουργιες,απιθανα διαμαντια,που ολοι εχουμε τραγουδησει.

Το 1973 γινεται η υπερβαση..Ο Πανου ηχογραφει με τον Στελιο το η ‘Ζωη μου ολη’,ενας υμνος που παραληρει ολη την Ελλαδα,ένα τραγουδι που αντιπροσωπευει τη ζωη του μεσου Ελληνα ,τις κακουχιες του,αλλα και το μερακι που αναβλυζει μεσα απ’αυτές και τον κραταει δυνατο..Ο Πανου εκτοξευεται,αποκτα φανατικους οπαδους και ξεσηκωνει την χωρα.


Την 1 Αυγουστου του 1997 συγκλονιζει την κοινη γνωμη με τη δολοφονια του δεσμου της κορης του,επειδη δεν τον ενεκρινε.Δεν του αναγνωριζεται η πολιτισμικη προσφορα,καθως:<<Δεν κριθηκε ότι προσφερε επαρκως στην πολιτισμικη ιστορια του τόπου>>…Δικαζεται και καταδικαζεται το 1998 και οδηγειται στη φυλακη.Πεθαινει τον Απριλη του 2000 από καρκινο,κι ετσι η ‘ζωη του ολη’,γινεται ‘κερασμα στο χαρο’..

Ασυμβιβαστος,παραδοσιακος με ασαλευτες αρχες.Η πολυταραχη ζωη,το αδοξο τελος και το πηγαιο του ταλεντο φανερωνουν την πολυπλευρη προσωπικοτητα και τη δυναμικη που εβγαζε αυτος ο ανθρωπος.’Για μενα ο δρομος είναι δρομος,τι παει να πει είναι στραβος;’,λεει ένα τραγουδι του..Με τις πανεμορφες μελωδιες του μπηκε στις καρδιες ολων,με απαραμιλλους στιχους-σαιτιες στην ελληνικη καρδια,λατρευτηκε και αποθεωθηκε.Αδιαφιλονικητος συνεχιστης των μεγαλων μετακατοχικων συνθετων,ο Ακης Πανου υπηρξε το καθαρο αποσταγμα της ζυμωσης ζωη-ερωτας-τραγουδι.Μεσα από το ‘Η ζωη μου ολη είναι ένα τσιγαρο,που δεν το γουσταρω αλλα το φουμαρω’,φανερωσε τη δυσκολια μεν,τη γλυκα δε μιας ζωης που ηταν συνυφασμενη μ’αυτή του μεσου ανθρωπου,που μοχθει μα ξερει στο τελος να επιβιωνει…Παρακαταθηκη και κληρονομια ενός λαικου διανοούμενου,ενός από τους μεγαλυτερους συνθετες που εβγαλε ο τοπος…Γι'αυτον τα τραγουδια του ηταν μερος της ζωης του,για μας ο καθρεφτης της ψυχης μας…